Interview met Online Marketeer Anne Kenter: ‘Ik heb mij hier ontzettend snel kunnen ontwikkelen’

Anne Kenter (23), online marketeer bij Breinstein, had het idee dat ze nog niet uitgeleerd was na haar bachelor Communicatie en master Persuasive Communication (beide aan de UvA). Toen ze aan de slag kon op de marketingcommunicatieafdeling van Breinstein sloeg ze twee vliegen in één klap. “Voordat ik hier begon had ik nauwelijks praktijkervaring, en nu – ruim een half jaar later – sta ik versteld van de dingen die ik heb geleerd en de ervaring die ik in de praktijk al heb opgedaan. Je kunt jezelf hier ontzettend snel ontwikkelen.”

Hoe ben je in aanraking gekomen met Breinstein?
“Ik kende Breinstein al van naam en heb de website bekeken om te zien of één van de traineeships misschien iets voor mij zou kunnen zijn. Toevallig werd ik een paar dagen later door recruiter Anita benaderd via LinkedIn of ik niet eens een keer wilde komen praten om te onderzoeken of ik het interne marketingteam wilde komen versterken. Al snel kwamen we erachter dat de functie van online marketeer bij Breinstein echt iets voor mij was. In februari 2022 ben ik hier aan de slag gegaan.”

Wat is er zo leuk aan Breinstein?
“Het is mijn eerste echte fulltime baan als online marketeer en ik vind dat ik bof met deze functie bij deze organisatie. Ik werk in een leuk team, met Aranka, Zoë en sinds kort ook stagiaire Sharon. Er is een hele fijne, relaxte sfeer binnen de organisatie, ik ga er iedere dag met veel plezier heen. Je krijgt hier heel veel vrijheid en er wordt van je verwacht dat je zelfstandig werkt en zelf aan de bel trekt als je iets nodig hebt. Dat past goed bij mij.”

Waar bestaan je werkzaamheden uit?
“Ik hou mij vooral bezig met de online marketing. Ik kijk hoe campagnes en advertenties lopen en optimaliseer het materiaal wanneer dat nodig is. Samen met een extern bureau maken we de advertenties. Zij leveren het beeld aan, ik schrijf de teksten voor de verschillende platformen waar we gebruik van maken. Daarnaast hou ik de leads voor recruitment in de gaten en overleg ik regelmatig met het recruitmentteam. Verder werk ik natuurlijk dagelijks intensief samen met de andere leden van het marketingteam.”

Wat is het leukste aan je functie als online marketeer?
“Ik kan mijn creativiteit hier in veel dingen kwijt, zowel in het tekst- als beeldgebruik. Ik ontwikkel mezelf hier razendsnel en dat wil ik ook in de toekomst blijven doen. Deze week start ik bijvoorbeeld met een SEO-training. Hierna wil ik graag nog meer SEO-trainingen volgen om mij meer te specialiseren in die richting. Daarnaast vind ik tekstschrijven heel erg leuk en zou ik hier graag trainingen voor willen volgen.”

Wat is typisch Anne?
“Ik ben zorgzaam. Zo ben ik altijd bezig met hoe anderen zich voelen. Daarnaast ben ik open en eerlijk en vind ik humor op de werkvloer heel belangrijk.”

Welke kernwaarde van Breinstein past het beste bij jou?
“Ik denk verbinding. Dat zoek ik zowel binnen mijn eigen team als met de andere specialismen binnen Breinstein. Daarnaast is groeimindset ook wel echt op mij van toepassing. Ik probeer er hier echt alles uit te halen.”

Wat is je fijnste arbeidsvoorwaarde?
“Naast de vrije dag op je verjaardag – die bijna iedereen noemt – denk ik aan de extra vrije dag die je krijgt als je niet rookt. Gezond gedrag wordt hier echt beloond. Een leuke bijkomstigheid is dat je twee keer per week een half uur onder werktijd mag sporten bij de sportschool om de hoek.”

Zou je Breinstein als werkgever aanraden aan anderen?
“Zeker! Je krijgt hier veel vrijheid in hoe je je werk invult, je kunt jezelf permanent blijven ontwikkelen en er worden veel gezellige dingen buiten werktijd georganiseerd. Toen ik hier net twee weken werkte was er al een après-ski-feest en in mei hadden we samen met de Young Professionals een feest met de jaren 80 als thema. Onlangs hebben we gevaren over de grachten van Amsterdam en binnenkort staan laser gamen en karten op het programma.”

Waar ben je het meest trots op?
“Dat ik door mijn gebrek aan praktijkervaring nog best onzeker begon en dat ik nu vol zelfvertrouwen aan het werk ben. Ik krijg hier veel complimenten en mag heel veel nieuwe dingen uitproberen. Daar groei je echt van!”

Hoe zie jij je toekomst?
“Voorlopig zie ik mezelf hier nog wel werken als online marketeer. Ik kan mezelf nog verder ontwikkelen. Omdat ik nu heel veel verschillende dingen doe, lijkt het mij op termijn leuk om wat meer een bepaalde kant op te gaan, zoals SEO. Goede SEO-teksten schrijven, SEO-analyses maken, noem maar op. Ik ben nog lang niet uitgeleerd!”

;