Predictive modelling: de beslissende factor

data-science

Zouden we niet allemaal de toekomst willen voorspellen? Met predictive modelling kun je een goede poging wagen.

Statistische voorspellingen

Predictive modelling is het gebruik van statistische technieken om een model te maken waarmee je toekomstige uitkomsten kunt voorspellen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van patronen in historische en huidige data. Een versimpeld voorbeeld hiervan is de regenvoorspelling van Buienradar. Deze applicatie gebruikt data van het huidige weer om regenbuien te voorspellen.

Hoewel predictive modelling al heel lang wordt gedaan, is deze wereld de laatste jaren een stuk enerverender geworden. In dit digitale tijdperk zijn er namelijk bakken met data over vrijwel elk onderwerp beschikbaar. Denk alleen al aan de data die je telefoon genereert: je locatie, gebruik van apps, shopgedrag, zoektermen op internet, etc. Ook worden statistische tools steeds geavanceerder en gemakkelijker te gebruiken. Deze verbeterde rekenkracht in combinatie met big data zorgen ervoor dat we uitkomsten sneller, nauwkeuriger en tegen lagere kosten kunnen voorspellen.

De waarde van data-analyse

Voorspellende modellen kunnen ontzettend waardevol zijn voor organisaties. Ze kunnen bijvoorbeeld overheidsinstanties helpen bij het beantwoorden van diverse beleidsvraagstukken. Zo kan data over het bouwjaar van een huis, de bewoners, de buurt en zelfs het weer worden gekoppeld om zo te voorspellen waar een woningbrand of inbraak gaat plaatsvinden. Een gemeente kan een dergelijk model gebruiken voor een adequate inzet van brandweerpersoneel, de plaatsing van een brandweerkazerne en preventie van woningbranden.

Ook bedrijven zien steeds meer de waarde van predictive modelling. Zij verzamelen vaak belangrijke data over hun organisatie en klanten. Met deze data kunnen voorspellende modellen worden gemaakt om processen efficiënter te maken, de concurrentiepositie te verbeteren en de klanttevredenheid te verhogen. Er zijn zelfs bedrijven die volledig data-gedreven zijn. Zoals de muziekdienst Spotify, die van een intuïtieve bedrijfsvoering is veranderd naar een bedrijf waarin alle beslissingen gebaseerd zijn op voorspellende data-analyses. De verwachting is dat veel bedrijven dit voorbeeld zullen volgen, omdat voorspellingen op basis van data doeltreffender blijken dan menselijke intuïtie.

Nieuwe regelgeving

Bij het gebruik van data zullen organisaties rekening moeten houden met nieuwe Europese regelgeving, oftewel de Algemene verordening gegevensbescherming. Hierdoor zullen organisaties in veel gevallen expliciete toestemming moeten verkrijgen van klanten en werknemers om hun data te kunnen gebruiken voor voorspellende analyses. Daarnaast zullen organisaties diverse andere maatregelen moeten treffen om persoonsgegevens te beschermen. Ook op juridisch gebied is predictive modelling dus sterk in ontwikkeling.

;