Academy for Information and Management: mijn eerste ervaring

Academy for Information and Management

*Let op: Spoiler alert!*

In deze blog staan spoilers over een lesdag. Wil jij je tijdens de lesdagen liever laten verassen? Dan kun je deze blog beter overslaan en één van onze andere blogs lezen!

24 mei 2017, D-day voor Amsterdam. Ajax zou ’s avonds de UEFA Champions League finale spelen tegen Manchester. ’s Ochtends om half 9 liepen de diehard supporters al rond in hun Ajax shirt. Maar dat was niet waarvoor ik en 14 andere trainees van Breinstein aanwezig waren. Vandaag kregen wij onze eerste les op de Academy for Information and Management (AI&M), de opleiding die je tijdens het Traineeship informatiemanagement bij Breinstein volgt.

Lesdagen van Rik Maes

In hartje Amsterdam staat een oude brood-en meelfabriek waar Breinsteiners de opleiding Informatiemanagement voor de Praktijk volgen. Vandaag hadden wij onze eerste lesdag van de in totaal 12 lesdagen. Van te voren hadden een aantal trainees al wat verhalen gehoord over de lesdagen van Rik Maes, maar niemand wist echt wat hij of zij kon verwachten.

Verloop van de opleiding aan de Academy for Information and Management

Na een kopje koffie en voorstelrondje begonnen we de dag met uitleg over de opbouw en het verloop van de opleiding en wat er van ons verwacht werd. Daarna startte de les van Rik Maes. Om nu te gaan opsommen wat we allemaal behandeld hebben is ook zo wat en zal ik daarom maar niet doen. Toch wil ik één ding uitlichten, wat denk ik voor iedereen wel hétgeen is wat ons het meest is bijgebleven aan de eerste lesdag aan de Academy for Information and Management, namelijk de citroenen!

Citroenen

Rik Maes had een tas vol citroenen bij zich (ik vraag mij dan af wat de caissière dacht toen Rik ruim 20 citroenen afrekende..) en allemaal kregen we één citroen per persoon. Voor het uitdelen van de citroenen vroeg Rik Maes wie dacht dat het hem of haar zou lukken om één citroen te herkennen uit een hoop van zo’n 20 citroenen. De meerderheid van de groep had hier wel vertrouwen in. We kregen een paar minuten om je eigen citroen goed in je op te nemen om ‘m vervolgens terug te doen in de tas. Daarna mocht je je eigen citroen uit de stapel citroenen vissen. En wat bleek? Iedereen (oké, op twee mensen na die elkaars citroen hadden gepakt) had zijn eigen citroen.

Maar wat heeft dit met informatiemanagement te maken?

Nu hoor ik je denken? Maar wat heeft dit met informatiemanagement te maken? Heel veel dus! Het idee achter deze opdracht is dat het soms beter is om te kijken in plaats van te denken. Met denken had je nooit je citroen kunnen terugvinden, maar door goed te kijken wel. In organisaties wordt vaak teveel nagedacht, zonder eerst goed te kijken naar wat er zich nu precies binnen en buiten de organisatie afspeelt. Medewerkers in organisaties zijn soms zó gefocust op plannen opstellen, nieuwe ideeën bedenken, dat ze vergeten om te kijken wat er om hen heen gebeurt. Met kijken kom je vaak een heel eind.

Citroenen!

Later op de dag werd weer de tas met citroenen tevoorschijn gehaald. Deze keer was de opdracht om je citroen aan iemand anders te omschrijven, waarna diegene dezelfde citroen weer in de hoop met citroenen moest terugvinden. Weer werd de vraag gesteld wie er dachten dat dit zou gaan lukken. Deze keer waren echter een stuk minder mensen hiervan overtuigd. De citroenen werden weer uitgedeeld en in tweetallen werden de citroenen aan elkaar beschreven. En ook nu hadden aardig wat mensen de goede citroen uit de hoop gevist, weliswaar minder dan bij de vorige opdracht, maar nog steeds meer dan we hadden verwacht van onszelf. We kunnen al meer dan we dachten!

De achterliggende boodschap

En wat was hier dan de achterliggende boodschap van? Het ging er hierbij om dat luisteren moeilijker eerst dan zelf dingen zien. Dit blijkt wel uit het feit dat er bij de luisteropdracht minder goede citroenen werden teruggevonden dan bij de kijkopdracht. Luisteren klinkt als iets makkelijks en passief, maar goed luisteren is juist één van de moeilijkste dingen die er is. Bij het vakgebied informatiemanagement is het belangrijk dat informatie goed wordt overgebracht. Goed luisteren is hierbij essentieel. Zeer nuttige dingen gaan leren die toepasbaar zijn in de praktijk.

Een kleine impressie

Tot zover een kleine impressie van een dag op de Academy for Information and Management van Rik Maes als onderdeel van het Traineeship Informatiemanagement van Breinstein. Wat een citroen wel niet kan doen! Ik ben heel benieuwd wat er de aankomende 11 lesdagen komen gaat, maar als ik terugdenk aan de eerste dag ben ik ervan overtuigd dat het geen saaie dagen zullen worden. Het worden dagen waarop je veel informatie op je af krijgt en met een vol hoofd weer op huis aan gaat. Maar ik weet zeker dat we zeer nuttige dingen gaan leren over informatiemanagement die we daadwerkelijk in de praktijk kunnen gaan gebruiken.

Sfeer

Er hangt een gezellige sfeer, zowel bij de Breinstein trainees als bij de andere medewerkers van de AI&M die we al hebben mogen ontmoeten. En hoe leuk is het om tijdens de pauze even een rondje te lopen langs de grachten van Amsterdam! Op het moment dat ik dit schrijf is over anderhalve week de volgende lesdag. We zullen zien wat ons dan te wachten staat!

 

;