Interview Jan Veldhuis – Rode Kruis

‘Ze zijn zo eager! In no-time zijn ze up-to-speed’ – Jan Veldhuis (Informatiemanager Communicatie, Marktontwikkeling & Fondsenwerving bij het Rode Kruis)

Jan Veldhuis is Informatiemanager Communicatie, Marktontwikkeling & Fondsenwerving bij het Rode Kruis. Daarnaast is hij Teamlead Functioneel Beheer. Hij schakelde al drie trainees van Breinstein in, waarvan de eerste ook al in dienst is getreden bij het Rode Kruis. “De trainees van Breinstein brengen nieuw elan binnen de organisatie. Ze beschikken over een enorme drive.”

Hoe vinden Digital Natives het om te werken voor een goed doel als het Rode Kruis?

“Dat zal verschillen per geval. Maar ik merk wel dat die generatie graag betekenisvol werk doet. Het draait minder om zo veel mogelijk geld verdienen dan bij vorige generaties. Ik heb zelf 26 jaar lang met veel plezier bij Capgemini gewerkt, waar het toch vooral draait om zo veel mogelijk winst maken en de aandeelhouders tevreden houden. Op een gegeven moment was ik toe aan een baan met meer maatschappelijke relevantie. Ik kende het Rode Kruis al goed – ik was er al 6 jaar vrijwilliger en besloot zo’n anderhalf jaar geleden de stoute schoenen aan te trekken.”

Hoe kwam je in aanraking met Breinstein?

“We waren destijds op zoek naar een nieuwe functioneel beheerder en konden die via de reguliere weg niet vinden. Bij Capgemini had ik veel positieve ervaringen met trainees en dat leek mij ook wel wat voor het Rode Kruis. Ik had iemand in mijn LinkedIn-netwerk die voor Breinstein werkte en heb ze zo benaderd. Het voelde meteen goed. Ze zijn heel open en eerlijk en als je ergens tegenaan loopt wordt er altijd adequaat gereageerd. Inmiddels zijn er al 3 trainees van de richting Informatiemanagement voor ons aan de slag gegaan als functioneel beheerder.”

Wat vind je van de kennis en expertise van de young professionals?

“Ze nemen dingen heel snel op en ontwikkelen zich als een speer. Zelfs tijdens de coronacrisis waarbij er volledig thuis wordt gewerkt zijn ze in no-time up-to-speed. Het is fijn dat Breinstein ons ontzorgt met het wervingsproces, de training en de begeleiding. De trainingen zijn zowel inhoudelijk als qua soft skills heel sterk. Je merkt het meteen op de werkvloer als onze trainees een bepaalde training hebben gehad. We zijn heel tevreden en hebben de eerste begin dit jaar een contract aangeboden en daar blijft het vast niet bij!”

Wat is de toegevoegde waarde van Digital Natives voor het Rode Kruis?

“Ze brengen veel nieuwe ideeën in, zorgen voor een nieuw elan en ze zijn bovengemiddeld maatschappelijk betrokken. Ze willen vooral betekenisvol bezig zijn.”

Hoe zorg je dat young professionals goed worden ingewerkt als iedereen remote werkt?

“Uiteraard hebben we heel veel Teams-meetings. We hebben ook elke week een bijpraatmoment, waarop er bij voorkeur niet over werk gepraat mag worden. Zo leer je elkaar heel snel kennen. We koppelen ze ook allemaal aan een buddy, waarmee ze intensief contact hebben. We zijn een hele open organisatie waarbij het motto is: mouwen opstropen en gaan. Dat werkt aanstekelijk, zeker bij mensen die van nature al eager zijn, zoals bij veel Digital Natives het geval is.”

Wat voor soort werk doen de young professionals bij jullie?

“Tot nu toe zitten ze allemaal op functioneel beheer. Daar zit veel groei en ik heb ook voldoende seniorprofessionals om ze te begeleiden. Wij hebben bij het Rode Kruis geen eigen developers in huis, dus het is belangrijk om intensief te communiceren over de maatwerkapplicaties met gebruikers en de leveranciers goed aan te sturen. Daar zijn deze trainees met hun goed ontwikkelde soft skills bij uitstek geschikt voor.”

Zou je young professionals inhuren via Breinstein aanraden aan anderen?

“Ja, zeker! Je geeft het selectieproces uit handen en Breinstein zorgt bovendien dat de hard- en sof skills van jong talent naar een hoger niveau getild worden. Ook naar het coachen heb je geen omkijken. Het voordeel is ook dat als iemand bij nader inzien toch niet zo goed bevalt, je makkelijk kunt switchen. Ze hebben vaak meerdere geschikte talenten in de aanbieding.”

;