Interview Erik van der Wal – BPD

‘Wij worden hier zeker niet dommer van’ Erik van der Wal (Hoofd Digital bij BPD Gebiedsontwikkeling)

Erik van der Wal is Hoofd Digital bij BPD Gebiedsontwikkeling, marktleider op het gebied van vastgoedontwikkeling in Nederland en Duitsland. Hij vindt het fijn om young professionals te helpen stappen te zetten in hun professionele ontwikkeling, maar zijn organisatie heeft zelf ook profijt van het inschakelen van Digital Natives. “We worden er zeker niet dommer van. Het biedt ons nieuwe inzichten en het helpt ons mee te komen met nieuwe technologieën. Bovendien leren we zo een deel van onze doelgroep beter te begrijpen.”

BPD Gebiedsontwikkeling heeft de afgelopen jaren al meerdere young professionals van Breinstein ingeschakeld, zowel op het gebied van Informatiemanagement als Data Analytics. Enkele van hen zijn inmiddels in dienst getreden bij de gebiedsontwikkelaar, die al driekwart eeuw actief is in Nederland en Duitsland. BPD ontwikkeld zowel woningen als de leefomgeving. In totaal werken er zo’n 700 mensen, ongeveer gelijk verdeeld over Nederland en Duitsland. Het team van Erik van der Wal, dat zich bezighoudt met de vertaling naar digitale oplossingen, bestaat uit 8 professionals in vaste dienst en zo’n 15 inhuurkrachten van partners en leveranciers. Het gaat hoofdzakelijk om business analisten, data analisten, product owners en functioneel beheerders.

Hoe ben je in aanraking gekomen met Breinstein?
“Een van mijn voorgangers werkte al met ze op het gebeid van Informatiemanagement. Toen ik zo’n twee jaar geleden op zoek was naar jong talent op het gebied van Data Analytics kwam ik zelf ook met ze in aanraking. Wij zaten destijds nog in de oprichtingsfase als het gaat om data-analyse. Ik vond dat een mooi moment voor trainees om in te stappen, zo konden ze goed met ons meegroeien. Het is nog niet helemaal uitgekristalliseerd. Wij leren ook van hen. Veel zelfs.”

Voor wat voor soort opdrachten zetten jullie young professionals in?
“Digitalisering richt zich vooral op het professionaliseren van ontwikkel-, klant-, marketing- en verkoopprocessen. Hierbij gebruiken we verschillende producten van Salesforce, waaronder de Sales, Marketing, Social en Service Cloud. Met het digitale verkoopplatform van BPD hebben we als eerste vastgoedontwikkelaar in Europa het mogelijk gemaakt voor de consument om online een nieuwbouwwoning te kopen. Online je woning in een winkelmandje, dat is toch next level e-commerce? De young professionals van Breinstein hebben in nauwe samenwerking met de leverancier een customer data platform ontwikkeld. Zijn hielden zich onder meer bezig met datacleaning, het maken van data-analyses, die vervolgens presenteren met behulp van Power BI, et cetera. In de toekomst gaan ze zich ook meer bezighouden met Machine Learning.”

Hoe is jullie ervaring met Breinstein?
“Het schakelt heel prettig. Ze begrijpen goed wat we nodig hebben, ze leiden de young professionals vakkundig op. Het is voor ons als vrij traditioneel ingerichte organisatie niet altijd even makkelijk om hun steile leercurve te faciliteren, maar iets zegt me dat we het goed doen, want ze blijven na afloop van het traineeship vaak hangen. Daar ben ik heel erg blij mee. Op dit moment lopen er vier trainees rond van Breinstein: 2 van Informatiemanagement en 2 van Data Analytics. Ik ben de gesprekken alweer gestart voor nog meer versterking.”

Wat is de toegevoegde waarde van Digital Natives voor BPD Gebiedsontwikkeling?
“Het houdt ons scherp als organisatie. Het zorgt voor een frisse dynamiek. Ik hou van de bravoure waarmee ze in het leven staan. Ze brengen een hoop vernieuwing, zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en technologieën, hebben een enorm steile leercurve. Het zijn echt heel pientere mensen. Bovendien kijkt het jongste deel van onze doelgroep op dezelfde manier tegen digitalisering aan als de young professionals van Breinstein. Het is fijn om onze doelgroep zo beter te leren begrijpen.”

Wat is de toegevoegde waarde van Breinstein?
“Het is voor ons best een uitdaging om jong talent te werven op het gebied van digitalisering. We zijn natuurlijk geen hippe start-up of een grote bank of verzekeraar. Breinstein slaagt er iedere keer weer in om met de juiste mensen te komen die goed matchen met onze organisatie. Bovendien is het voor ons fijn om het opleiden uit handen te geven. Uiteraard kunnen (young) professionals bij ons zich ook verder ontwikkelen, maar de basis wordt gelegd door de opleiders van Breinstein.”

Wat vinden de young professionals van BPD?
“Ik merk dat de trainees het erg naar hun zin hebben bij ons. Ik hoor vaak terug dat of het nou gaat om kennis, budget of capaciteit, je hier veel steun, vertrouwen en vrijheid krijgt. Dat beschouw ik als een groot compliment.

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst als het gaat om het inzetten van young professionals?
“We willen zeker vaker gebruik maken van de talenten van Breinstein. Inmiddels zijn er al vier bij ons in dienst getreden. Het is fijn om te merken dat deze generatie werk wil met een bepaalde purpose. Onze maatschappelijke overtuiging luidt dat iedereen recht heeft op een fijn en betaalbaar thuis in een prettige leefomgeving. En dat blijven we doen, zodat fijn wonen ook voor de komende generaties mogelijk blijft. Dat slaat aan bij deze doelgroep. Ze maken graag het verschil bij het oplossen van maatschappelijke problemen. Met onze integrale aanpak bij iedere gebiedsontwikkeling zetten we in op betaalbaarheid en duurzaamheid.”

;