Interview met accountmanager Mike Hartman: ‘Spanning, afwisseling en reuring is precies wat ik nodig heb om scherp te blijven’

Mike Hartman (26) is sinds april 2022 Breinsteiner. Dat hij de baan van accountmanager Informatiemanagement kreeg aangeboden, had hij nooit verwacht. “Ik had een heel andere achtergrond en weinig ervaring met sales. Maar mijn manager Joey had gelukkig het vertrouwen in mij en gaf mij een kans. Daar ben ik tot de dag van vandaag extreem blij mee, want ik heb eindelijk het gevoel dat dit het wel eens zou kunnen zijn voor mij.”

Hoe zag je carrière eruit voordat je bij Breinstein kwam?
“Ik heb Logistics Management gestudeerd aan de Hogeschool Rotterdam, waar ik in 2020 mijn diploma haalde. Ik ben afgestudeerd bij Hamiplant in Honselersdijk, dat gespecialiseerd is in de levering van kamer- en tuinplanten aan de groothandel, tuincentra, bouwmarkten en supermarkten in Europa. Na mijn studie kon ik daar blijven en ben ik aan de slag gegaan als Procescoördinator. In juni 2021 ben ik doorgestroomd richting Operations.”

Hoe ben je in aanraking gekomen met Breinstein?
“Ik merkte op een gegeven moment dat ik niet meer op mijn plek zat bij mijn vorige werkgever. Ik was toe aan een nieuwe uitdaging, maar wist niet precies wat. Mijn beste vriend Lars werkte al bij Breinstein en hij attendeerde mij op de vacature van Accountmanager voor het traineeship Informatiemanagement. In eerste instantie dacht ik: ‘dat is niets voor mij’. Maar ik ben toch gaan praten en ik had een geweldige klik met de vestigingsmanager van Rotterdam, Joey Tang. Ondanks dat ik zoiets nog nooit gedaan had, zag ik ook wel veel overeenkomsten: ik hou van werkgevers die inzetten op persoonlijke ontwikkeling en opleiden, de doelgroep van young professionals past goed bij mij en relatiebeheer vind ik leuk.”

Waarom heb je ja gezegd tegen deze baan? Wat is er zo leuk aan Breinstein?
“Je bent hier zeker geen nummer. Je wordt hier echt gezien. Het is een jong bedrijf en de sfeer is top. Er wordt hard gewerkt maar er is ook ruimte voor een lolletje. Er worden hele leuke uitjes en bijeenkomsten georganiseerd en er wordt volop ingezet op je ontwikkeling. Zo doe ik nu net als de trainees Informatiemanagement de post-master Sociaal Organisatorische Bedrijfskunde aan de Radboud Universiteit. Een interessante opleiding die mij helpt om beter te begrijpen wat onze talenten allemaal leren en kunnen. Dat maakt het gesprek hierover met potentiële opdrachtgevers een stuk makkelijker. Ik leer hier elke dag en ik ga iedere dag met plezier naar mijn werk.”

Hoe kijk je terug op jouw inwerkperiode?
“In het begin moest ik wennen aan de snelheid en het niveau. Maar ik ben enorm leergierig en ik hou ervan om hard te werken. Ik kreeg al snel door dat het goed zou komen. Bovendien ben ik ontzettend goed opgevangen door het team. Ik heb nog nooit zo’n goede manager gehad als Joey. Hij is een echte people manager. Daarnaast heeft field coach Verena mij goed geholpen met het ontwikkelen van mijn gesprekstechnieken. En samen met je beste vriend werken is natuurlijk ook top. De krappe arbeidsmarkt en de grote behoefte aan jong talent met skills op het gebied van informatiemanagement en verandermanagement zorgt voor booming business.”

Waar bestaan je werkzaamheden uit als accountmanager Informatiemanagement?
“Als accountmanager Informatiemanagement zet ik onze getalenteerde young professionals op de kaart in de regio Zuid-Holland, Noord-Brabant, Limburg en Zeeland voor zowel de non-profit als profit sector. Ik onderhoud het contact met bestaande klanten, ik benader potentiële nieuwe klanten en ik adviseer opdrachtgevers over vraagstukken op het gebied van informatiemanagement en verandermanagement. Door goed te luisteren en met hen te sparren, weet ik wat er nodig is en ga ik op zoek naar de perfecte match met een van onze young professionals. Vervolgens regel ik een sollicitatiegesprek, waar ik zelf ook bij aanwezig ben. Daarnaast is administratie ook een taak die noodzakelijk is voor mijn rol. Ik ben veel op pad, maar afspraken met klanten gebeuren ook steeds vaker online, na de eerste fysieke kennismaking.”

Wat is het leukste aan je functie?
“De gesprekken die ik voer met klanten en young professionals. Het is geweldig dat je voor hen allebei concreet iets kunt betekenen. Als ik de perfecte match heb gevonden is mijn dag geslaagd. Ik hou van spanning, afwisseling en reuring. Dat heb ik hier en dat is precies wat ik nodig heb om scherp te blijven.”

Wat is de belangrijkste toegevoegde waarden van young professionals voor de opdrachtgevers waar jij over de vloer komt?
“Dat onze young professionals de boel op stelten komen zetten. Hun frisse blik, hun capaciteit om anderen op sleeptouw te nemen in verandertrajecten en hun leergierigheid en enthousiasme.”

Welke kernwaarde van Breinstein past het beste bij jou?
“Eigenlijk passen alle vier de kernwaarden bij mij, maar als ik moet kiezen wordt het groeimindset. Ik ben altijd bezig met ontwikkeling, groei en verbetering, zowel voor mijzelf als voor de organisatie. Je krijgt hier enorm veel vrijheid en verantwoordelijkheid en daar ga ik goed op.”

Hoe zie jij je toekomst?
“Voorlopig zie ik mijzelf hier nog wel even blijven. Ik ben nog lang niet uitgeleerd. Daarnaast leef ik met de dag, maar wie weet dat ik mij ooit meer bezig kan gaan houden met strategische klanten? Ik heb nooit geweten wat ik wilde doen, zowel qua studie als werk. Het is voor het eerst van mijn leven dat ik denk: dit is het!”

;