Interview met Accountmanager Lars Nomden: ‘Ik kan in veel keukens meekijken en ben in staat zo beter klanten te adviseren’

Lars Nomden (25), accountmanager Data Analytics, begon in januari 2021 naar eigen zeggen als ‘broekie’ bij Breinstein, maar inmiddels is hij een van de ervaren krachten op het kantoor in Rotterdam. De Accountmanager Data Analytics komt bij diverse klanten over de vloer en maakt graag de vertaalslag tussen wensen en behoeften en adviseert over passende oplossingen op het gebied van data en de inzet van Young Professionals. “Het is heerlijk om overal een kijkje in de keuken te mogen nemen en te sparren met klanten. Het onderwerp data is vaak iets ongrijpbaars voor organisaties en ik help ze graag om hier concreet invulling aan te geven.”

Hoe ben je in aanraking gekomen met Breinstein?
“Ik was na mijn afstudeerstage voor mijn hbo-opleiding Commerciële Economie Global Marketing & Sales bij Aircovent blijven hangen. Het was midden in de Covid-tijd en ik kon zowel op de marketing- als sales-afdeling ondersteunen. Soms moest ik ook op de commerciële binnendienst bijspringen en daar werkte ik in shifts. Al eerder merkte ik, toen ik stage liep voor mijn mbo-opleiding Aviation Operations Officer, dat werken in shifts niets voor mij is. Ik wil graag vrijheid, dynamiek en ruimte voor ondernemerschap.

Ik ben om mij heen gaan kijken en werd benaderd door Nikki, de recruiter van Breinstein. Eerst twijfelde ik nog een beetje. Ik kende de organisatie niet en was vrij sceptisch over detachering. Maar ik ben toch gaan praten en al snel kwam ik erachter dat Breinstein geen typische detacheerder is. Na die sollicitatiegesprekken klopte ineens alles: de organisatie, de functie, het team en het vakgebied passen echt bij mij. Ik zag in dat ik hier een mooie eerste stap kon maken om mijn commerciële ambities waar te maken, terwijl er ook voldoende oog is voor het persoonlijke en maatschappelijke aspect.”

Wat is er zo leuk aan Breinstein?
“De directe manier van communiceren, de vrijheid die je krijgt, de aandacht voor ontwikkeling… Ik zie daarnaast heel sterk een stukje fun terug in de organisatie. Dat vind ik heel belangrijk, mits het niet te ver doorslaat. Ik heb namelijk een Rotterdamse mentaliteit: Work hard, Play hard. Ik zie heel veel ambitie bij mijn collega’s. Iedereen wil van elkaar leren en zich verder ontwikkelen. Ik merk dat ik zelf ook grote stappen heb gemaakt de afgelopen tijd. Ik vind het leuk om nieuwelingen op mijn beurt nu zelf op weg te kunnen helpen.”

Waar bestaan je werkzaamheden uit?
“Het opbouwen van klantrelaties in met name Zuid-Holland, Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. Ik ga er vaak heen, maar via Teams of afspreken bij mij op kantoor of onderweg kan ook. Het type organisatie varieert sterk: van ASML tot een middelgrote gemeente, van een vervoersorganisatie tot een universiteit. Je komt overal over de vloer en iedereen maakt zijn eigen reis met eigen uitdagingen. Dat houdt het leuk en afwisselend. Ik doe aan acquisitie en manage de bestaande klantrelaties. Daarnaast voer ik sollicitatiegesprekken met Young Professionals die ik vervolgens koppel aan opdrachtgevers. Ik werk nauw samen met de recruiter om de vraag en behoefte zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen. Verder moet de administratie natuurlijk ook gewoon gebeuren.”

Wat is het leukste aan je functie als accountmanager Data Analytics?
“Dat je op zoveel interessante plekken komt, dat je met mensen kan sparren over wat de young professionals van Breinstein voor hen kunnen betekenen als het gaat om data-vraagstukken. Ik heb veel vrijheid, kan zelf mijn tijd indelen, en begeef me vaak in totaal verschillende werelden. Het vakgebied is bovendien superinteressant. Je kunt zoveel bereiken door data te verzamelen, te analyseren en te visualiseren. Het verschaft je waardevolle inzichten en uiteindelijk kun je met behulp van AI ook voorspellingen gaan doen. Stapje voor stapje help ik organisaties hun data-ambities waar te maken.”

Wat is de belangrijkste toegevoegde waarden van Young Professionals voor de opdrachtgevers waar jij over de vloer komt?
“Aan de ene kant is het gewoon extra hands-on capaciteit. Ze kunnen klussen of projecten oppakken die zijn blijven liggen. Aan de andere kant beschikken ze over een enorme drive en zijn ze in staat dingen van de grond te krijgen en organisaties wakker te schudden. Daarnaast beschikken ze door ons opleidingsprogramma over de juiste kennis en zijn ze op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen. Vaak is die kennis nog niet of nog onvoldoende aanwezig binnen organisaties.”

Welke kernwaarde van Breinstein past het beste bij jou?
“Ondernemerschap. Het is voor mij wel fijn om het commerciële te koppelen aan het sociale en persoonlijke. Ik hecht namelijk heel veel waarde aan persoonlijk contact. Ik ben behoorlijk gedreven en heb een hoog verantwoordelijkheidsgevoel.”

Wat is je fijnste arbeidsvoorwaarde?
“De fijnste arbeidsvoorwaarde is eigenlijk de vrijheid die ik krijg in mijn werk. Een andere leuke arbeidsvoorwaarde is de vrije dag op m’n verjaardag en een vrije dag voor vrijwilligerswerk. Natuurlijk mag ik ook de leaseauto niet vergeten. Ik rij in een Golf.”

Hoe zie jij je toekomst?
“Ik wil mij graag blijven ontwikkelen. Op het gebied van data wil ik mij bijvoorbeeld gaan verdiepen in PowerBI. Ik voer af en toe gesprekken met mijn leidinggevenden om te onderzoeken of ik op termijn vestigingsmanager van Rotterdam zou kunnen worden en welke stappen eventueel nog nodig zijn om daar te komen. Maar ik wil niet te veel vooruit kijken en vooral in het nu leven. Voorlopig heb ik het hier prima naar mijn zin!”

;