De sleutel tot succes voor verandering binnen de organisatie

De zoektocht naar innovatie binnen een storm van weerstand, navigeren naar succesvolle verandering binnen organisaties!

We leven in een wereld die continu verandert en organisaties zijn zich hiervan bewust. Digitalisering bij overheden is hier een goed voorbeeld van. Vaak brengt verandering binnen organisaties weerstand met zich mee. Door mijn ervaringen hiermee heb ik een aantal tips voor mensen die veranderingen moeten gaan implementeren. Elke innovatie zal weerstand met zich mee brengen, maar wanneer heb je te maken met een innovatie?

De verschillende dimensies van innovatie

Innovatie is een begrip die verschillende vormen aanneemt. Dit kunnen ideeën zijn, producten, diensten of processen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een nieuw systeem of een advies die een nieuwe manier van werken introduceert. Innovatie is ook niet gebonden aan nieuwheid. Het kan iets zijn dat bestaat, maar wordt geïmplementeerd in een nieuwe omgeving. Innovatie betekent kortom verandering brengen binnen een omgeving.

Botsen is onvermijdelijk, acceptatie is de sleutel

Deze veranderingen gaan ervoor zorgen dat mensen botsen. Hoe sneller je dit kan accepteren, des te beter je kan schakelen naar de oplossing. Veranderingen zorgen ervoor dat routines doorbroken worden. Dit zorgt er vaak voor dat mensen binnen organisaties het oude vertrouwde los moeten laten. Hoe buigen we deze weerstand nou om denk je dan?

Ga als eerst in gesprek met degene waar de weerstand vandaan komt en kijk naar de achterliggende emotie. Omdat hetgeen wat ze zeggen vaak niet overeenkomt met de emotie die de weerstand bepaalt. Ten tweede is het slim om de persoon in kwestie mee te nemen in het proces. Dus dit betekent dat je een dialoog aan gaat en ook luistert naar bruikbare informatie die je kan meenemen. De derde stap is het uitleggen waarom bepaalde keuzes worden genomen, zodat de persoon begrijpt wat de beweegredenen zijn. Hiermee creëer je draagkracht binnen de organisatie.

Draagkracht; de kunst van het communiceren

Draagkracht creëren is de kunst van het communiceren met verschillende mensen met verschillende wensen. Met het uiteindelijke doel iedereen dezelfde richting in te krijgen: verandering inzetten. Dit vergt dus veel vastberadenheid om samen te werken en te luisteren naar elkaar. Het belangrijkste hierin is transparantie. Laat af en toe weten wat de ontwikkelingen zijn, dit kan al door een presentatie of een video waar je een kleine update geeft. Betrek daarna ook de mensen die je update door met ze samen te werken. Mensen bewegen vaker met je mee als ze hun eigen energie ook investeren binnen een project.

Dit waren een aantal manieren om met weerstand om te gaan, hopelijk was het leerzaam.

;