De 7 competenties van een informatiemanager

De rol van een informatiemanager is door de opkomende technologieën veel veranderd. Het vakgebied is ruimschoots in beweging door de technologische ontwikkelingen. Informatie loopt door een gehele organisatie. De taak van een informatiemanager is om deze informatie te beheren, maar welke skills heeft een informatiemanager nou precies nodig?

Hieronder zullen 7 competenties behandelt worden die van belang zijn bij de rol van een informatiemanager.

1. Analytisch

Betekenis: Het vermogen om informatie te verzamelen en analyseren.

Een informatiemanager moet weloverwogen beslissingen nemen in verschillende situaties. Tot de kern van een probleem komen vergt doorvragen. Alle details dienen tot in de details te worden uitgezocht.

2. Communicatief vaardig

Betekenis: Op een heldere en bondige manier een bepaalde boodschap overbrengen.

Een informatiemanager is dé schakel tussen verschillende afdelingen binnen een organisatie. Om alle lagen in een organisatie te verbinden moet een informatiemanager in staat zijn om een goed gesprek te kunnen voeren met welke afdeling dan ook.

3. Innovatief

Betekenis: Vooruit denkend, out of the box denkend en succesvol nieuwe ideeën implementeren.

Omdat de informatiemanager precies weet welke data er binnen een organisatie is en waar dit opgeslagen staat, is het ook aan de informatiemanager om steeds nieuwe ideeën op te leveren omtrent deze data (bijvoorbeeld een ander business model).

4. Overtuigingskracht

Betekenis: Het overtuigen van iemand van een bepaalde mening en/of visie.

Je weet als informatiemanager mensen om je heen te enthousiasmeren met jouw mening/visie. Naast het enthousiasmeren, breng jij hen ook in beweging richting jouw mening en/of visie.

5. Leidinggeven

Betekenis: Het beïnvloeden van anderen om bepaalde plannen te realiseren.

Als informatiemanager zijnde, moet je in staat zijn om het doel dat jij voor ogen hebt samen met je collega’s te bereiken. Als manager ben jij hier verantwoordelijk voor. Je bent in staat om anderen te sturen, beslissingen te nemen en om je in te leven in andermans situatie.

6. Nieuwsgierig

Betekenis: De drang om meer te weten te komen over een bepaald onderwerp. De aspecten die hierbij horen zijn: nieuwe ervaringen opdoen, jezelf blijven ontwikkelen en belangstelling tonen.

Als manager blijf je om jezelf heen kijken door je aandacht te besteden aan dingen die voor jou nieuw zijn. Daarnaast blijf je nieuwe ervaringen opdoen en bekijk je dingen vanuit verschillende perspectieven. Je toont begrip voor anderen en hierdoor ben je in staat om je relaties goed te onderhouden.

7. Resultaatgericht

Betekenis: Het sterk zijn in het managen van het resultaat van de organisatie of afdeling.

Een informatiemanager is doelgericht, duidelijk en besluitvaardig. Als informatiemanager ben jij in staat om men te overtuigen van de vastgestelde doelstellingen. Let er wel op dat je dingen niet te snel wilt doen en daardoor belangrijke details mist.

 

Samengevat, moet een informatiemanager veel uiteenlopende competenties beheersen. Daarnaast moet hij/zij ook meerdere rollen aan kunnen nemen. Al zijn deze competenties maar een gering voorbeeld van de belangrijkste eigenschappen, als je als informatiemanager deze bovenstaande eigenschappen hanteert in jouw werkomgeving, dan kom je al een heel eind!

;