Het Corona virus heeft een grote impact gehad op het werkleven in Nederland, zo werd op 12 maart van dit jaar opgedragen zo veel mogelijk thuis te werken. Veel bedrijven hebben manieren gevonden om alle medewerkers thuis te kunnen laten werken, maar wat als het thuiswerken een succes is gebleken? In mijn persoonlijke kring ken ik mensen die zijn gevraagd ook na de coronacrisis enkele dagen thuis te blijven werken, omdat de werkgever gemerkt heeft dat de medewerkers efficiënter te werk gaan. Wat zijn de voor- en nadelen van regelmatig thuiswerken en hoe kun je als werkgever de werknemer zo goed mogelijk faciliteren in de transitie naar een thuiswerkomgeving?
Voordelen van thuiswerken
Uit Chinees onderzoek is gebleken dat mensen die thuiswerken productiever zijn dan mensen die vanuit kantoor werken. De conclusie uit het onderzoek is dat de thuiswerkers gemiddeld 13% productiever waren, omdat ze minder waren afgeleid, minder korte pauzes namen en langer door konden werken.
Ook is er geen reisafstand vanaf de thuisomgeving naar de werkomgeving, hierdoor is er geen stress over files en vertragingen. De werknemer heeft het gevoel vrijer te zijn en omdat ze de werktijd zelf in kunnen delen hebben zij een betere werk-privé balans.
Thuiswerkers melding zich tevens minder vaak ziek, dit komt doordat een kleine verkoudheid of een blessure het lastiger maakt om op kantoor te werken. Echter hebben medewerkers hier minder last van wanneer zij vanuit de eigen vertrouwde omgeving werken.
Nadelen van thuiswerken
Natuurlijk is het niet allemaal koek en ei, want ook thuiswerken heeft nadelen. Denk hierbij aan het moeilijk te scheiden van werk en privé van de werknemer: even snel kijken of er nog nieuws is, even de LinkedIn feed bekijken of even de woonkamer stofzuigen. Essentieel is te begrijpen dat niet alle goede werknemers ook goede thuiswerkers zijn. Maak het thuiswerken bespreekbaar en ga na wat goed gaat en wat niet goed gaat.
Ook geven werknemers aan zich eenzamer te voelen wanneer zij thuiswerken, zo kunnen ze niet even het weekend bespreken met collega’s onder het genot van een kop koffie of samen gaan lunchen.
Als laatste is er natuurlijk de fysieke gesteldheid van de werknemers. Niet iedereen heeft een eigen kantoor in huis: een plek met een bureau, een bureaustoel en bovenal een deur die dicht kan. Thuiswerken over een langere periode kan op termijn zorgen voor lichamelijke klachten, zoals rug-, nek- en schouderpijn welke uiteindelijk ook invloed kunnen hebben op de productiviteit van de werknemer.
De transitie naar thuiswerken
Even terug naar de kern van deze blog, de overgang naar thuiswerken (ook na de coronacrisis). Als werkgever kun je hier leidend in zijn. Wanneer een medewerker laat zien productiever te werken tijdens het thuiswerken, geef dit aan en bespreek de bereidheid van de werknemer om regelmatig thuis te werken. Als werkgever heeft het thuiswerken veel voordelen, zoals het besparen op reiskosten, het besparen op kantoorruimte en productievere werknemers. Maar wat kun je als werkgever doen om te zorgen dat de werknemer ook graag thuis wilt werken?
Vergoeden van communicatiemiddelen
Wanneer de thuiswerker internet, telefoon en andere communicatiemiddelen voor meer dan 10% gebruikt voor het werken, mag de werkgever deze vergoeden én is de vergoeding belastingvrij.
Vergoeden van een persoonlijke computer
Wanneer de thuiswerker 90% van de tijd een eigen computer gebruikt kan de werkgever opteren om deze voor de werknemer te vergoeden. Echter is het hierbij wel van belang dat de werknemer vrijwel altijd thuiswerkt, aangezien dit alleen mogelijk is bij 90% en meer.
Vergoeden van de thuiswerkomgeving
Ook kan de werkgever de inrichting van de werkplek meebetalen. Een maximale (onbelaste) limiet bedraagt €1815,- per vijf jaar.
Echter zijn hierbij voorwaarden van toepassing om te zorgen dat dit ook allemaal mogelijk is. Zo moet er in een contract worden vastgelegd op welke dagen de werknemer thuis werkt en welke dagen de werknemer naar het werk reist.
Succesvolle transitie
De laatste periode is er een dalend aantal nieuwe trends, omdat het in gebruik nemen van innovatieve technologie tijd en geld kost. De grootste winst is er dan ook te zien in het investeren in niet tastbare vernieuwingen, zoals managementvaardigheden en IT-vaardigheden van gebruikers.
Zo ook met thuiswerken, want de werkgever kan vergoedingen leveren voor de nieuwe werkomgeving, echter moeten de vaardigheden van de werknemers ook door ontwikkelen om de transitie naar thuiswerken mogelijk te maken.
Conclusie
Thuiswerken heeft een positieve impact op zowel de werkgever als de werknemer en zorgt voor meer flexibiliteit, een betere werk-privé balans en zorgt voor een productievere organisatie. Ga voor jezelf tijdens de coronacrisis na of je ook na de crisis thuis zou willen werken en geef dit aan bij je manager. Belangrijk is om aantoonbaar te maken wat voor jou en voor jouw manager de voor- en nadelen zijn, zodat je samen kunt kijken naar de mogelijkheden na 1 september.
Bronnen:
- https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/03/12/nieuwe-maatregelen-tegen-verspreiding-coronavirus-in-nederland
- https://academic.oup.com/qje/article-abstract/130/1/165/2337855
- https://www.samsung.com/nl/evolve/productivity/thuiswerken-voordelen/
- https://fnvprofessionals.nl/vergoeding-thuiswerken/
- https://www.nyenrode.nl/nieuws/n/coronacrisis-heeft-positieve-uitwerking-op-digitalisering-en-productiviteit