Het nut van social media data (deel 2)

In mijn vorige blog, over het nut van social media data, heb ik, Jolien, besproken hoe je social media data kan gebruiken en analyseren. In dit vervolg gaan we kijken naar de praktijk: hoe kunnen we social media data inzetten bij rampen? En wordt social media op dit moment gebruikt om het coronavirus te bestrijden?

Social media data bij rampen

Een eerste manier waarop men social media data kan analyseren tijdens rampen is door te zoeken naar mogelijk ontstane problemen. Met behulp van data mining haalt men de gewenste data van social media sites (bijvoorbeeld alle data waarin “corona” en “help” staat). Deze berichten kan men dan groeperen op de locatie en het soort hulp waarom gevraagd wordt. Hiermee kunnen lokale hulpdiensten aangestuurd worden om gepaste hulp te bieden (onderdak, geld, kleren etc.).

Daarnaast kan men social media gebruiken om de reacties en gevoelens van mensen te peilen tijdens rampen. Wordt informatie over de ramp begrepen en voelt men zich wel veilig? Onderzoekers Signorini en collega’s onderzochten op twitter de reacties over de varkensgriep. Hierbij keken ze naar het sentiment van de berichten, dus hoe gebruikers zich op dat moment voelden over de veiligheidssituatie. De overheid kan hier weer op inspelen door hun berichten over de algemene veiligheid aan te passen of te veranderen.

Als laatste wordt social media gebruikt om het startpunt en verloop van een ramp in kaart te brengen. Omdat mensen zo veel online zijn, is het soms zo dat een ramp eerder op social media verschijnt dan dat het gemeld wordt bij hulpdiensten. In 2013 stortte er een vliegtuig neer in San Francisco en ooggetuigen plaatsten dit meteen op social media. Op deze manier kan men bij rampen meteen zien wat waar gebeurt en is het gemakkelijk om getuigen te vinden. Daarnaast kan men bij virussen de verspreiding bekijken op social media. Mensen posten bijvoorbeeld over dat ze ziek zijn, of beschrijven hun symptomen. Deze informatie kan gekoppeld worden aan bijvoorbeeld google zoekopdrachten en samen geeft dit een beeld van de verspreiding van een virus.‍

Social media data tijdens corona

Het is dus duidelijk dat er belangrijke informatie van social media kan worden gehaald tijdens crisissituaties. Als we kijken naar de huidige meningen van mensen over corona dan kunnen we daar verschillende conclusies uittrekken. We kunnen bijvoorbeeld kijken naar de mening van mensen over thuiswerken, wat mensen de ergste aspecten van zelf-isolatie vinden en wat ze het meest missen tijdens de quarantaine. Daarnaast is een belangrijke constatering van de afgelopen tijd dat corona steeds minder genoemd wordt online. Of dit betekent dat we denken dat het ergste voorbij is of dat we gewoon moe zijn van corona is moeilijk te zeggen.

Ook wetenschappers zijn geïnteresseerd in corona op social media. In Leiden is momenteel een onderzoeksproject gaande dat berichten op social media analyseert tijdens rampen (project: Social Media Analytics). De onderzoekers halen aan corona-gerelateerde berichten van social media en doen hier tekst- en netwerkanalyses op. Een netwerkanalyse kijkt naar de contacten van degene die het bericht maakt en wie de berichten verspreid en ziet. De tekstanalyse is vooral gericht op het sentiment (zie deel 1), dus of een bericht positief of negatief is. Hiermee kijken ze bijvoorbeeld naar hoe mensen denken over de huidige maatregelen.

Er kan dus geconcludeerd worden dat social media data goed gebruikt kan worden tijdens rampen. Dit kan bijvoorbeeld door te kijken naar de meningen over de veiligheidssituaties, door het inspelen op hulpvragen en door het verloop van een ramp in kaart te brengen. Wil jij zelf proberen conclusies te trekken uit twitter data over de corona crisis? Neem dan een kijkje op het #Corona twitter dashboard.

Bronnen

1 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21573238

2 https://awario.com/blog/coronavirus-on-social-media-live-updates/

;