Een nieuwe baan is in het begin best spannend, met het nieuwe online werken is dit al helemaal het geval. Hieronder vind je 5 tips om zelfs een online start bij je nieuwe werkgever succesvol en leuk te maken.
- Tip 1. Eerst de basics op orde
Zorg ervoor dat je een prettige werkplek hebt, waar je geconcentreerd aan de slag kan. Daarnaast is het belangrijk om je dag bewust in te delen in werktijd en privétijd. Met het thuiswerken vervagen deze grenzen soms, en kan het zomaar voorkomen dat je ’s avonds nog achter je laptop zit te werken. Neem bewust pauze tijdens het werken en ga bijvoorbeeld lekker een stukje wandelen. Zo kan je in de middag ook weer met een frisse blik aan de slag.
- Tip 2. Zet je camera aan
Het is natuurlijk even spannend, maar echt contact maak je veel gemakkelijker met een rijk medium (beeld en geluid) in vergelijking tot alleen geluid of zelfs alleen tekst zoals in e-mails. Vraag je nieuwe collega’s dus ook om hun camera’s aan te zetten. Op deze manier zie je ook wat voor non-verbale signalen ze geven en voel je beter aan of anderen begrijpen wat je bedoelt of dat er nog meer uitleg nodig is.
- Tip 3. Plan kennismakingsgesprekken in
Plan zoveel mogelijk korte kennismakingsgesprekken in met je collega’s. Normaal gesproken zou je je nieuwe collega’s even bij een koffieautomaat zien of tijdens de lunch. Nu dit niet het geval is, mis je het informele contact. Iedereen heeft behoefte aan informeel contact, dus plan gewoon wat gesprekjes in met collega’s. Even kletsen over huisdieren, hobby’s en daarna weer verder aan de slag met de serieuze zaken. Dit voelt misschien als tijdsverspilling, maar als je je collega’s al een keer hebt gesproken, is het veel gemakkelijker om contact op te nemen wanneer je hulp nodig hebt.
- Tip 4. Vraag je manager of leidinggevende om hulp
Het is even wennen, zo’n nieuwe baan en al helemaal als je nog nooit op kantoor bent geweest. Er is dan ook helemaal niks mis met wat hulp vragen. Vraag je manager of leidinggevende om wat tips voor thuiswerken, wie weet heeft jouw bedrijf wel een gezamenlijke pagina met thuiswerktips, of is er een vast moment waarop mensen online even samen komen. Daarnaast kan je manager of leidinggevende je ook tips geven over met wie je het beste kennis kan maken.
- Tip 5. Houd contact met je collega’s
Na een aantal kennismakingsgesprekken zit je nu lekker in je kamer thuis te werken. De eerste paar dagen is dit heerlijk rustig, maar na een tijdje begint het toch wel eenzaam te worden, dat is heel begrijpelijk. Houd daarom contact met je collega’s, spreek eens een keer af om online koffie te drinken of bel tijdens je wandeling met een collega om even bij te kletsen over het weekend. Natuurlijk is het fijn om rust te hebben wanneer je geconcentreerd wilt werken, maar er kan nog steeds ruimte zijn voor wat sociale interactie met je collega’s.
Bonustip
Tot slot nog een tip voor iedereen die nog erg moet wennen aan het online werken, je bent niet de enige! Spreek dit ook uit naar je collega’s. En voel je vooral niet schuldig als je eens een keer niet zo’n productieve dag hebt of je een dagje gewoon heel veel behoefte hebt aan mensen om je heen, dat is helemaal niet gek.