VUCA Academy-docente Anna Snel: ‘Mijn belangrijkste les? Do not assume’

In het programma dat de VUCA Academy speciaal voor Breinstein heeft ontwikkeld wordt de basis gelegd voor Informatie- en verandermanagement en leer je complexe vraagstukken op een creatieve manier aan te pakken met behulp van Design Thinking. Het programma bestaat uit 12 sessies: 4 rondom informatiemanagement en 8 rondom Design Thinking. Docent Anna Snel vertelt je er meer over.

Waarom de VUCA Academy?

“De VUCA Academy uit Amsterdam ontwikkelt en verzorgt opleidingen op het gebied van complexe verander- en innovatievraagstukken in het huidige informatietijdperk. Wij werken samen met mensen uit de wetenschap, de praktijk en de kunst- en designwereld, uit binnen- en buitenland. We leren je om anders tegen dingen aan te kijken. We focussen op – zoals wij het noemen – ‘diep leren’. Dat betekent geen losse feitjes en definities stampen, maar kennis die je direct kunt toepassen, die complexe issues beter duidt en die je perspectief verandert. Je leert de juiste vragen stellen waar je niet alleen nu, maar ook op de lange termijn wat aan hebt.”

Wat betekent VUCA?

“VUCA staat voor Volatile, Uncertain, Complex en Ambiguous. Dus eigenlijk gaat het over de samenleving waarin we nu leven: een continu en snel veranderende wereld, met een hoge mate van onzekerheid, complexiteit en meerduidigheid.”

Hoe ziet het programma eruit?

“Het eerste deel bestaat uit 4 trainingsdagen over informatie- en verandermanagement: Wat is het? Hoe komt het dat de mens steeds centraler komt te staan in plaats van de technologie? Welke modellen kennen we en wat kunnen we hiermee? Maar we gaan ook zelf aan de slag met oefeningen als BYOB (Burst your own bubble), waarbij we op zoek gaan naar nieuwe inzichten. Een andere oefening is F*ck-up, waarbij we de nadruk leggen op wat fout ging en waar we van kunnen leren, in plaats van alleen maar te kijken naar alle succesverhalen. In de reflective journals brengen we de belangrijkste leerpunten in kaart.
Daarnaast is er een trainingsdag ‘Omgaan met weerstand’ en tot slot zijn er maar liefst 8 sessies bij de module Design Thinking. In het programma is er ook veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling. Je krijgt beter inzicht in je eigen routines, patronen, vanzelfsprekendheden en aannames. Er wordt niet gewerkt met standaard casestudies en theorieën, maar met eigen vraagstukken die spelen bij jouw opdrachtgever.”

Wat staat er centraal tijdens de module Design Thinking?

“Je leert dat er meer is dan de wetenschap om een probleem op te lossen. Je kijkt ook naar andere disciplines, zoals de kunst en de praktijk in plaats van alleen de theorie. Kennis komt namelijk overal vandaan. Mijn belangrijkste les? Do not assume… Ga er niet vanuit dat jij weet wat het probleem is. Vul geen dingen in voor anderen, ga praten met verschillende mensen en leer van die perspectieven. Als je alleen vanuit je eigen perspectief kijkt, mis je zo ontzettend veel en dat is dood- en doodzonde.”

Wat is jouw rol binnen het programma?

“Samen met programmacoördinator Sandra Schipper en de andere docenten help ik jong, digitaal talent om effectiever om te kunnen gaan met de VUCA-wereld. We geven young professionals diepere kennis mee en leren ze op een andere manier denken. Het leukste vind ik nog dat ze ons straks niet meer nodig hebben. Je ziet ze zo’n grote ontwikkeling doormaken in de twee jaar dat we ze begeleiden. Dat geeft een enorme kick!”

Hoe boost het programma de carrière van young professionals?

“Tijdens de 4 sessies Informatiemanagement leren ze vooral veel over hoe we met informatie omgaan, wat daar al dan niet handig aan is en hoe het beter kan. Bij de Design Thinking-sessies zijn er veel praktijkopdrachten die worden toegepast op de eigen werkvloer. Na afloop bezitten ze de kennis en vaardigheden om een brug te slaan tussen business en IT en om complexe organisatieveranderingstrajecten en innovatieprogramma’s te begeleiden. Daar hebben ze hun hele verdere leven wat aan!” 

Wat vind je van het niveau van de young professionals?

“Ze zijn enorm slim, snel en eager. Het toffe is dat ze zo open zijn. En ze zijn ontvankelijk voor nieuwe ideeën en vertalen die snel naar de realiteit. Tijdens ons programma worden ze heel snel volwassen.”

Kan je wat meer vertellen over jezelf?

“Ik ben gepromoveerd op de Experience Economy, waarin vooral de focus op de mens centraal staat en het leren van meerdere disciplines en kijken naar verschillende standpunten. Die kernpunten komen ook in alle opleidingen naar voren. In 2017 richtte ik de VUCA Academy op, waar ik onder meer programmamanager ben van de geaccrediteerde Master Managing Information & Sustainable Change (MISC), maar ook verantwoordelijk voor het programma dat wij speciaal voor Breinstein hebben ontwikkeld voor het traineeship Informatiemanagement.”

Wat is verder nog belangrijk om te weten?

“Deze opleiding is vooral erg leuk en verrassend. Je bent op een ander niveau aan het leren. Ik zie jong talent dat ’s ochtends z’n bed uitkomt voor een trainingsdag en  aan het eind van de dag naar huis gaat en iets geleerd heeft wat hij of zij van te voren nooit verwacht had. Er is niets leuker dan dat!” 

;

Klaar voor de volgende stap?

Leren en werken zonder studiekosten en mét salaris. In een vakgebied dat toekomst heeft. Waar organisaties staan te springen om jouw digitale talent. Ben jij klaar voor de volgende stap? Let’s bring IT on!

Meer informatie