Interview met Wesley Scheffer – Informatiemanagement

‘Via het traineeship van Breinstein kom je als starter sneller binnen bij interessante opdrachtgevers’

Wesley Scheffer (29) miste in zijn studie Bedrijfskunde de link met IT. Daarom koos hij aansluitend voor het traineeship Informatiemanagement van Breinstein. “Je volgt een interessant opleidingsprogramma, wordt goed begeleid door een field coach en gaat aan de slag met interessante opdrachten op het gebied van digitalisering bij toonaangevende organisaties waar je normaal niet zomaar binnenkomt als starter.”

Wesley werd geattendeerd op het traineeship bij Breinstein door Jeremiah, een studiegenoot van hem die zich net had aangemeld voor het traject voor Informatiemanagement. Samen studeerden zij Bedrijfskunde aan de Hogeschool Windesheim en na het behalen van hun diploma vertelde Jeremiah tijdens een etentje enthousiast over zijn vervolgstap. “Ik wist nog niet zo goed wat ik wilde gaan doen. Wel miste ik de link met informatietechnologie binnen mijn studie, dus toen ik hoorde over dit traineeship was ik meteen geïnteresseerd.” Wesley ging in gesprek met een recruiter van Breinstein en werd steeds enthousiaster. Hij meldde zich aan en werd aangenomen. In september 2021 startte zijn traject dat in totaal twee jaar duurt.

Waarom ben je zo enthousiast over het traineeship van Breinstein?
“Het programma zit goed in elkaar. We hebben interessante opleidingsdagen en je kunt certificaten behalen die goed staan op je cv. Daarnaast is het fijn om met gelijkgestemden – je klasgenoten – te kunnen sparren. Het was fijn dat ik na lang studeren en die vervelende coronaperiode niet meteen alleen de wijde wereld in hoefde. Bovendien word je goed begeleid door een field coach en krijg je de kans om een kijkje in de keuken te nemen bij interessante opdrachtgevers.”

Welke opdrachten heb je tot nu toe gedaan?
“Mijn eerste opdracht deed ik bij de Gemeente Almere, waar ik ook woon. Ik startte als projectmedewerker Adoptie & Implementatie. Ik heb mij beziggehouden met de uitrol van Microsoft Teams en SharePoint. Op een gegeven moment werd het meer van hetzelfde en miste ik de uitdaging. Dat heb ik aangegeven en toen kreeg ik gelukkig een tweede opdracht bij de gemeente: ik werd procesanalist op het project assetmanagement op de afdeling Stadsruimte. Toen mijn contract na anderhalf jaar afliep heb ik aangegeven dat ik ook wel eens iets buiten Almere wilde doen. Op een gegeven moment kwam het verzoek of ik eens met Parnassia Groep in Den Haag in gesprek wilde gaan. Daar had ik wel oren naar, dus we zijn gaan onderzoeken wat we voor elkaar konden betekenen.”

Hoe verliep dat gesprek?
“Heel prettig. Ik had meteen een klik met afdelingsmanager Bas en we hadden al snel het idee dat het een match was. Parnassia Groep is specialist in geestelijke gezondheid en verslaving en telt zo’n 13.500 medewerkers op 560 locaties. De organisatie is actief in drie kernregio’s: Noord-Holland, Haaglanden en Rijnmond. Ik ben per 1 maart 2023 aangenomen als junior service-portfoliomanager en servicemanager. Ik werk één dag in de week thuis, wat best prettig is, gezien de lange reistijd.”

Kun je wat meer vertellen over je opdracht bij de Parnassia Groep?
“Ik zit hier nog maar een paar weken, maar tot nu toe bevalt het uitstekend. Het is leuk dat er meerdere young professionals van Breinstein zitten. Zo maak ik regelmatig een lunchwandeling met Annelotte, die hier een paar weken eerder is gestart. Ik loop mee met mijn collega Dax, die serviceportfoliomanager is, en we zijn aan het uitzoeken welke taken ik van hem over kan nemen. We zitten nog in de aftastende fase, maar ik verwacht dat ik veel voor mijn collega’s kan betekenen. Er ligt heel veel werk, dus dat is prettig. Ik ga mij in ieder geval bezig houden met het leveranciersmanagement rondom het robotiseringstraject van Parnassia Groep – een nieuwe wereld voor mij waar ik erg naar uitkijk. Ik denk dat mijn kwaliteiten hier goed bij aansluiten: ik ben secuur, sociaal, geduldig en een doorzetter. Het robotiseringstraject spreekt mij aan, omdat ik het heel interessant vind om te zien hoe je processen kunt automatiseren en repeterende taken kunt robotiseren. Zo kunnen er bijvoorbeeld automatisch brieven worden verstuurd aan cliënten doordat systemen en data worden gekoppeld en processen worden geautomatiseerd. Op de controle na komt hier geen mens meer aan te pas. De werkdruk in de GGZ is enorm, dus het is prettig als je mee kunt denken over oplossingen om personeel te ontlasten. Zo houden de GGZ-professionals meer tijd over voor zaken die echt waarde toevoegen en waar ze passie voor hebben.”

Wat is de toegevoegde waarde van young professionals als jij voor Parnassia?
“Onze frisse blik. De meeste mensen die hier werken zijn wat ouder en kijken anders tegen zaken aan. Wij brengen een hoop nieuwe kennis de organisatie binnen en zorgen voor verandering. Bij Parnassia is er grote behoefte aan jong, digitaal talent binnen de organisatie.”

Hoe zie jij je toekomst?
“Ik woon sinds oktober samen met mijn vriendin en beland dus langzaamaan in de fase huisje-boompje-beestje. Wat werk betreft is het nog te vroeg om te zeggen of ik bij Parnassia in dienst zou willen treden. Ik zit hier in ieder geval tot het eind van mijn traineeship en daarna zien we wel. Informatiemanagement is in ieder geval wel iets waarin ik verder wil. Mijn interesse ligt nog steeds bij procesmanagement, maar door deze opdracht ben ik wel erg benieuwd geworden naar automatisering en robotisering binnen een organisatie.”