Crisismanagement: bedrijfscontinuïteit tijdens crises

Anno 2017 is het niet meer dan normaal om rekening te houden met risico’s. Dit kunnen veiligheidsrisico’s zijn, maar ook risico’s voor de bedrijfscontinuïteit van een organisatie. Wat doet een bedrijf bijvoorbeeld als de stroom uitvalt? Of hoe werkt een bedrijf verder als de internetverbinding wegvalt? Wat gebeurt er als een bedrijf gehackt wordt? Wat voor consequenties heeft dit voor de organisatie en wat kan een bedrijf hier aan doen? Welke rol speelt crisismanagement hierin?

Wat is crisismanagement?

Bij crisismanagement draait het om het voorkomen of beheersen van een crisis. Door middel van een crisismanagementplan worden alle risico’s, processen en bijbehorende maatregelen in kaart gebracht en beschreven. Verder staat er beschreven wie welke rol heeft tijdens een crisis. Zo wordt er een crisisteam samengesteld, waarbij de leden variëren afhankelijk van het soort crisis. Denk hierbij aan vertegenwoordigers uit de volgende afdelingen:

  • Juridische afdeling
  • IT-afdeling
  • Afdeling communicatie
  • Afdeling veiligheid
  • Facilitaire afdeling
  • HRM-afdeling

Een belangrijk onderdeel van het crisismanagementplan is een goed crisiscommunicatieplan. Tijdens een crisis is efficiënte en effectieve communicatie namelijk noodzakelijk. Tenslotte is het erg belangrijk dat er regelmatig geoefend wordt door het crisisteam.

Gevolgen van crisismanagement

Indien er sprake is van gebrekkig crisismanagement, kan dit grote gevolgen hebben voor de organisatie. Denk bijvoorbeeld aan fysieke en materiële schade, bijvoorbeeld door brand of bliksem. Maar het kan daarnaast ook gaan om financiële of imagoschade. Bij financiële schade kun je ook denken aan brand of bliksem, maar bijvoorbeeld ook aan het wegvallen van een internetverbinding. Hierdoor kan het zijn dat bijvoorbeeld het productieproces van een organisatie stil ligt. Dit kost het bedrijf een hoop geld en daarnaast heeft het ook gelijk effect op het imago. Als een organisatie stil ligt heeft het bijvoorbeeld geen contact meer met de klanten en stakeholders. Dit kan weer gevolgen hebben voor de reputatie van deze organisatie.

Lekken van belangrijke gegevens

Een ander voorbeeld is het uitlekken van persoonsgegevens en andere belangrijke data. Dit kan grote negatieve gevolgen hebben voor een organisatie. Daarom kunnen de gevolgen van gebrekkig crisismanagement desastreus zijn voor een organisatie!

IT als onderdeel van crisismanagement

Zoals al eerder benoemd, is IT een belangrijk onderdeel van crisismanagement. Enerzijds omdat organisaties steeds afhankelijker worden van hun IT-voorzieningen en anderzijds omdat ze ook steeds meer vertrouwelijke gegevens opslaan in hun digitale omgeving. Ook wordt het risico om slachtoffer te worden van cybercrime of terrorisme steeds groter.

Daarom is het belangrijk om binnen het crisisteam een vertegenwoordiger of meerdere vertegenwoordigers uit de IT-afdeling te benoemen. Ook is het zeer belangrijk dat het crisisteam goed getraind is ten tijde van een crisis, maar dat er ook genoeg aandacht is om een crisis te kunnen voorkomen.

Crisismanagement op verschillende niveaus

Tenslotte kan crisismanagement op verschillende niveaus worden geoefend. Op directieniveau is het bijvoorbeeld belangrijk om de directie moeilijke en vervelende keuzes te geven. Terwijl het op uitvoerend niveau belangrijk is om de boel aan de gang te houden en bijvoorbeeld de media te woord te staan.

Kortom, succesvol crisismanagement is een must om desastreuze schade voor de organisatie te voorkomen!

;