Werken bij een gemeente? 5 tips om het beste uit jezelf en de opdracht te halen!

Overheden werken steeds meer digitaal. Een goedwerkende digitale dienstverlening vraagt om goede informatievoorziening. Technologische en maatschappelijke ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op en de wetgeving verandert mee. 

Tijdens het traineeship informatie- en verandermanagement leer je hiermee om te gaan en mag je jouw kennis vrijwel direct in de praktijk brengen bij een (semi)-overheidsinstantieHet vakgebied informatiemanagement houdt zich vooral bezig met het optimaal laten verlopen van de interne en externe stroom van bedrijfsinformatie, welke bijdraagt aan het bedrijfsresultaat  

Als trainee kan het zijn dat jouw carrière bij een opdrachtgever binnen de overheid begint. De kans is daarom groot dat één van je opdrachten bij een gemeente zal zijn. In deze blog staan vijf tips beschreven om een vliegende start te maken op jouw opdracht binnen een gemeente.

1. Inwoners als uitgangspunt

Wanneer je voor een gemeente werkzaam bent, is het belangrijk om te onthouden dat de burger (altijd) centraal staat. Zo denk je bijvoorbeeld mee over hoe de inwoners het beste ondersteund kunnen worden. Digitale dienstverlening moet voor iedereen toegankelijk en begrijpelijk zijn en juist hier ligt de uitdaging. Gemeenten werken steeds transparanter en efficiënter en daar kan jij als trainee aan bijdragen. Wanneer je de combinatie kan maken tussen het menselijke en digitale ben jij straks de geschikte kandidaat voor een gemeente in jouw regio.

2. Als trainee ben je waardevol

Een trainee is een talentvolle, nieuwsgierige starter. Naast dat jij als trainee veel kan leren en ontwikkelen op de opdrachten, kunnen gemeenten ook leren van jou. Gebruik je onbevangen en frisse blik binnen de opdracht en durf ook kritische vragen te stellen. Zo dwing je collega’s binnen jouw gemeente ook scherp na te denken over de huidige manier van werken en wellicht komen jullie samen tot nieuwe en unieke ideeën.

3. Leer de organisatie kennen

Gemeenten zijn soms complexe organisaties en in het begin kan het lastig zijn om de organisatie goed te begrijpen. Om nog beter te kunnen functioneren op je nieuwe opdracht is het handig om te weten wat er speelt in jouw werkomgeving. Ga er daarom vooral op uit! Sluit aan bij vergaderingen, stel vragen en ga mee lunchen. Op deze manier leer je snel je collega’s kennen en zij jou.

4. Verandering gebeurt niet in 1 dag

Je kunt niet als ‘nieuwkomer’ alles zomaar veranderen. Houdt er rekening mee dat sommige collega’s al jaren werkzaam zijn binnen jouw organisatie en dat verandering daarom ook lastig kan zijn. Hier zit voor de trainee de uitdaging. Ga vooral het gesprek aan en neem ze mee in jouw (verander)trajecten. Vergeet ook niet om de meningen van de collega’s serieus te nemen en laat zien dat je ze begrijpt.

5. Durf fouten te maken en maak plezier

Werken voor een gemeente is ontzettend leerzaam maar moet ook leuk zijn. Houdt daarbij in het achterhoofd dat fouten maken niet er is, daar leer je immers alleen maar van. Een van de voordelen van een gemeente is dat je vaak snel resultaat ziet van je werk en dat lijnen korter zijn dan bijvoorbeeld bij een ministerie.

;