Dunea – implementeren van procesgericht werken

Een presentatie houden  over het implementeren van procesgericht werken, voor een zeer divers publiek. Hoe zorg je ervoor dat je boodschap bij iedereen aankomt? En hoe maak je je onderwerp ondanks de diversiteit, toch bij iedereen leefbaar? Een hele uitdaging waar wij afgelopen maand voor stonden!

Dunea Duin & Water

Met de Brein & Muscle dagen ben ik samen met mijn groepje aan de slag gegaan met een vraagstuk van Dunea. Dunea is bezig met het implementeren van procesgericht werken. Dit betekent dat de manager geen afdeling meer onder zich krijgt, maar een geheel proces. Een gevolg hiervan is dat de manager leiding moet geven aan veel meer medewerkers en ook niet overal de inhoudelijke kennis meer over heeft. Er wordt daarbij zelfsturing verwacht vanuit de medewerkers. Procesgericht werken is hierbij essentieel.

Creatieve invulling voor de managers

Allemaal nieuwe begrippen voor zowel Dunea als voor ons. Dit brengt dan ook wel enige spanning en onzekerheid met zich mee. Aan ons is de vraag gesteld om eens na te denken over een creatieve maar toepasbare invulling voor de managers.

Eindpresentatie

Wij zijn hier twee volle dagen mee bezig geweest, om vervolgens op dag drie de eindpresentatie te geven bij Dunea. In de zaal varieerde het publiek van managers tot aan monteurs. Een hele uitdaging dus om ons plan leefbaar te maken bij iedereen. Wij wilden iedereen overtuigen van ons plan en hebben geprobeerd daar een creatieve benadering voor te zoeken.

Idee visualiseren

Samen met een groepsgenoot heb ik de presentatie gegeven. Door gebruik te maken van Prezi hebben wij ons idee proberen te visualiseren. Daarnaast hebben wij de rol van manager en medewerker opgenomen in onze presentatie. Na ieder onderwerp dat wij bespraken, hebben we kort verteld wat dit nou precies voor de medewerker en de manager betekent. Wat zijn de voordelen en hoe wordt het ervaren? Wij hebben ieder een rol op ons genomen en dit vanuit de ik-vorm verteld. Dit maakte het voor iedereen leefbaar en begrijpelijk. Een voorbeeld hiervan ging als volgt:

– Wat ik als medewerker fijn vindt aan deze aanpak is dat ik weet welke schakel ik binnen het proces ben en wat de schakel voor en na mij nodig heeft.
– Als manager weet ik zo dat mijn medewerkers elkaars werkzaamheden kennen en dus ook naar elkaar toe lopen als ergens iets niet lekker loopt.

Overtuigend overgebracht

Doordat zowel ik, als mijn groepsgenoot zich comfortabel voelden bij onze rol hebben wij dit op een overtuigende manier kunnen overbrengen. Via deze weg merkten wij dat het voor iedereen duidelijk en begrijpelijk was wat de voordelen voor hen waren. Zij konden zich inleven in de toekomstige situatie zoals wij deze bedacht hadden. Ook uit het publiek kwam dit als feedback terug. Het was geen korte taaie stof meer maar mensen voelden zich persoonlijk aangesproken.

Leerzaam en succesvol

Ik kijk terug op de presentatie als een zeer leerzame en succesvolle ervaring. Na alle positieve reacties die we hebben teruggekregen, wil ik deze aanpak dan ook aan iedereen aanraden. Doe onderzoek naar je publiek en maak het persoonlijk voor iedereen. Wat zijn de voordelen, en wat betekent het precies voor hen? Via deze weg kan iedereen het begrijpen en voelen wat jij wilt uitdragen!

Traineeship Informatiemanagement

Ben jij geïnteresseerd in een traineeship informatiemanagement of een traineeship verandermanagement om als trainee informatiemanagement aan de slag te gaan? Kijk dan op www.breinstein.nl naar het traineeship informatiemanagement!

;