It’s rocket science! (Of toch niet helemaal?)

rocket-science

Hoe een startup in misschien wel de meest complexe industrie ter wereld, alle verwachtingen overtrof en een nieuw tijdperk inluidde.

SpaceX is het ruimtebedrijf van ondernemer Elon Musk, waarmee hij de raketindustrie totaal veranderde. Wat is er precies zo revolutionair aan dit bedrijf, en wat kunnen wij hiervan leren? Het bedrijf is in 2002 opgericht en is het eerste commerciële bedrijf dat succesvol een raket heeft gelanceerd en voorraden naar het internationale ruimtestation heeft gebracht. Maar dat niet alleen, nadat hun raketten gelanceerd zijn, landt een deel van de raket op een drone-schip in de oceaan en wordt weer opnieuw gebruikt! Hieronder bespreek ik kort vier punten die aan hun succes bijdragen, en ook algemeen toepasbaar zijn.

Kosten

Het hergebruik van hun raketten levert natuurlijk de grootste kostenbesparing op. Nu worden raketten vaak nog maar één keer gebruikt. Als je dit bijvoorbeeld met vliegtuigen zou doen, zouden vakanties voor de meeste mensen onbetaalbaar worden. En ook heel slim, SpaceX maakt vaak gewoon gebruik van materiaal dat wij als consument ook kunnen kopen. Vroeger werd elk deel van een raket speciaal voor de ruimte ontwikkeld, tot dat SpaceX er bij het bouwen van hun eerste raket achter kwam dat dit helemaal niet nodig was!

Visie

Onderzoek laat zien dat niet kosten maar de kernwaarden de belangrijkste bindende factor zijn voor een organisatie. Daarom is de visie van SpaceX misschien nog wel een betere verklaring voor hun succes. Die gaat niet over het verlagen van de kosten van ruimtevaart, maar vooral over hoop en enthousiasme. Musk geeft aan dat hij het belangrijk vindt dat mensen iets hebben om naar uit te kijken als ze ’s ochtends opstaan. En wat is er nou interessanter dan het ontdekken van nieuwe planeten, zoals Mars? Op deze manier heeft hij enorm veel talent en miljarden euro’s van investeerders weten aan te trekken. Zo heeft Yusaku Maezawa met een miljarden investering de ontwikkeling van een nieuw revolutionair ruimteschip mogelijk gemaakt. Hiermee wil hijzelf met een groep kunstenaars, over 2 tot 5 jaar een vlucht rond de maan maken.

Innovatie als kernactiviteit

Musk geeft aan dat hij er vanuit gaat dat constante innovatie de beste manier is om voor duurzaam succes van een bedrijf te zorgen. Voorbeelden hiervan kunnen we vinden in de successen van Amazon en Ahold (inmiddels eigenaar van bol.com) en de ondergang van Nokia en Kodak. Om dit waar te maken, neemt SpaceX constant flinke maar goed doordachte risico’s.

Vakman aan de top

Elon Musk geeft aan dat hij meer dan 90% van zijn tijd besteedt aan productontwikkeling. Steve Jobs zag dit als één van de belangrijkste voorwaarden voor het succes van een organisatie. Hij zag vaak dat marketingmedewerkers naar de top van het bedrijf doorstromen vanwege de omzet waar zij voor zorgen. Volgens hem kan dit negatieve gevolgen hebben voor de innovatie bij bedrijven, omdat marketingmedewerkers echt experts zijn in het verkopen van producten en minder getraind zijn in de technische aspecten van innovatie. Dit zou ervoor zorgen dat bedrijven uiteindelijk worden ingehaald door een concurrent, bijvoorbeeld zoals Apple Microsoft heeft ingehaald met de iPhone en de iPad.

;