Gamification: meer dan een spelletje spelen

Ik kan mij nog goed herinneren hoe mijn docent aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht uitlegde wat een game is: Een game is het voltooien van een doel door hindernissen te overkomen.
Neem bijvoorbeeld golf: het doel is om een balletje in de hole te krijgen. Het is een spel geworden omdat je hindernissen moet overwinnen en omdat je kunt winnen. Als dit niet zo was, zou je het balletje oppakken en in de hole plaatsen.

Nee, ooit is verzonnen dat je op een grote afstand moet staan en dat je een golfclub moet gebruiken. En dan moet je fysieke hindernissen overwinnen in het landschap, zoals heuvels, bosjes en een vijvertje. En daarnaast wil je natuurlijk winnen door de kleine bal in zo min mogelijk slagen in de hole te krijgen.

Gamification

De elementen van een game kunnen ook ingezet worden voor andere doeleinden dan alleen voor entertainment. Bedrijven kunnen het inzetten voor bijvoorbeeld de promotie van medewerkersproductiviteit, gedragsverandering, loyaliteit of educatie. Dit wordt gamification genoemd. “Het gebruik van game technieken, game denken en gamedesign in een ‘niet-game omgeving’ om zo gedrag te veranderen of problemen op te lossen.”
De stappen in een gamification design framework zijn als volgt:

1. Doelstellingen.

Wat is het doel en op welke manier moet Gamification de organisatie helpen?
Vaak heeft de doelstelling betrekking op het verhogen of verlagen van een bepaalde uitkomst, zoals het verhogen van de winst.

2. Gedrag. Wat is het gewenste gedrag?

Welk gedrag moeten de spelers vertonen om voor het bedrijf de doelstellingen te behalen.

3. Doelgroep. Wie zijn de spelers?

Het is belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Zo zal een kind van 7 een andere beleving en skills hebben dan iemand van 30 jaar. Naast leeftijd zijn cultuur, mate van innovatie en demografie belangrijk. Oftewel, segmentatie die gebruikt wordt in marketing.

4. Activity loops.

Uitdagingen die ervoor zorgen dat je het spel blijft spelen. Want één keer een spel spelen is één ding maar om het spel te blijven spelen moet er verbintenis opgebouwd worden.

5. Fun. Wat zorgt ervoor dat het leuk is om het spel te spelen?

Nicole Lazzarro heeft onderzocht dat er vier soorten van plezier bestaan.
Ten eerste hard fun: hierbij is het behalen van het doel het belangrijkst. Overwinning of verlies.
Easy fun: dit draait vooral om ontdekking.
Serious fun: deze manier van plezier gaat dieper. Het spel wordt serieus genomen. Om even uit je eigen gedachten te stappen of om je verveling te ontlopen.
Als laatst the people factor: dit gaat om plezier van samenwerking, prestaties en spektakel.

Gamification is een leuke manier om verandering aan te brengen of draagvlak voor verandering te creëren. Je moet hier wel de tijd voor nemen. Het snel toepassen van een highscore aan degene die iets het best doet, werkt vaak niet lang en geeft niet het gewenste resultaat. Neem daarom de tijd en werk het goed uit. Hiermee zorg je op lange tijd meer plezier.

;