Wat is een business analist precies?

Business_Analist

Een business analist is iemand die centraal staat binnen een organisatie en vanuit daar overzicht heeft op alle onderdelen. Vaak heeft deze een brede kennis op verschillende gebieden met sociale vaardigheden waarmee hij bruggen kan bouwen tussen afdelingen. Dus daarmee is het verschil al gemaakt met andere analisten. Een business analist kijkt naar meerdere gedeeltes binnen een organisatie waar de verandering wordt doorgevoerd. Dit omdat de veranderingen in de huidige wereld vaak impact hebben op meerdere onderdelen of de gehele organisatie.

Rol van een business analist

Dus een business analist (BA) is iemand die de rol op zich neemt van ‘schakelaar’ zoals ik het noem. De business analist brengt business requirements en de oplossing bij elkaar. Hiermee wordt bedoeld dat de BA schakelt tussen verschillende afdelingen en analyseert wat nodig is voor verbetering en dit door vertaalt naar het projectteam/ontwikkelteam.

Competenties

Competenties op verschillende gebieden zijn vereist om de rol van business analist te vervullen. Een van de belangrijkste competenties is het vermogen om business requirements te identificeren, het kunnen inrichten van processen en kennis van de business-omgeving. Dit betekent allemaal niks als deze informatie niet aan komt bij mensen. Dus communicatie is de kern die alles verbindt. De BA moet mensen kunnen verbinden, overtuigen en als sparringpartner kunnen optreden (in een gesprek);).

Werkzaamheden van een business analist

De werkzaamheden die bij business analyse horen, zijn in verschillende categorieën in te delen. De eerste is systeem en procesontwikkeling. Hierbij wordt gekeken naar het verbeteren van het systeem of implementeren van een nieuw systeem. Daarnaast worden bedrijfsprocessen verbeterd. Ten tweede heb je business improvement, dit richt zich op het verbeteren van de strategie van een organisatie. De werkzaamheden die hieruit vloeien zijn als volgt:

  • Het inventariseren van wensen en de behoeftes
  • Voorbereidingen op verbeteringen, denk aan bewustheid creëren
  • Verifiëren en valideren van eisen en behoeftes door onderzoek
  • Risico’s signaleren en maatregelen toepassen
  • Analyses formuleren
  • Bewaken en beheren van eisen
  • Mogelijk een businesscase opstellen met oplossingen
  • Sparren met verschillende afdelingen
  • Analyse communiceren naar projectteam/ontwikkelteam
  • Veranderingen ondersteunen door bijvoorbeeld trainingen te geven of als klankbord op te treden
;