Interview met accountmanager Tim Snijder: ‘Het programma staat als een huis’

Accountmanager Tim Snijder is als accountmanager verantwoordelijk voor heel Noord-Nederland voor het vakgebied Informatiemanagement bij Breinstein. “Het voelt echt als pionieren en ondernemen en dat is mij op het lijf geschreven. Het helpt ook dat ik echt geloof in het programma dat ik aanbied: het programma staat als een huis.”

Na zijn studie Small Business & Retailmanagement in Groningen ging Tim aan de slag als accountmanager bij Ricoh, waar hij het sales-vak goed leerde. Na een tijdje wilde hij zich ook graag verdiepen in een andere kant van IT en koos hij voor de functie accountmanager bij Bytesnet, dat zich begeeft in de datacentermarkt. Hier hield hij zich met name bezig met de technische kant van IT. “Omdat ik op een gegeven moment de menselijke kant miste en meer wilde weten over de proceskant van IT, ben ik verder rond gaan kijken.

Hoe kwam je in aanraking met Breinstein?
“Ik werd benaderd door recruiter Anita via LinkedIn of ik wilde komen praten, maar ik was toen op reis met mijn vriendin in Vietnam en twijfelde ook over de reisafstand. Ik woonde toen in Drachten (inmiddels in Zuidhorn, vlakbij Groningen) en het kantoor zit in Alkmaar. Maar het bleef kriebelen, dus toen ik terug was, heb ik haar alsnog benaderd of de functie nog beschikbaar was. Ik had een heel leuk gesprek, dat voelde als een warm bad. Binnen een week was het rond.”

Waarom heb je ‘ja’ gezegd?
“Omdat ik me hier als accountmanager Informatiemanagement echt kan bezighouden met de menselijke kant van IT. Het vakgebied informatiemanagement is nieuw voor mij, maar het sprak mij meteen aan. Het interessante in de breedte van het vakgebied en de verschillen in hoever organisaties zijn met informatiemanagement. Bovendien vind ik het contact met de young professionals heel erg leuk. Je helpt hen echt in hun ontwikkeling en richting geven aan hun carrière door ze te helpen aan een interessante opdracht.”

Wat vind je het leukste aan je werk als accountmanager?
“De afwisseling. Geen dag ziet er hetzelfde uit. Je hebt intensief contact met opdrachtgevers, doet aan acquisitie, je zit bij sollicitatiegesprekken van young professionals, je matcht ze aan een interessante opdracht, het sparren met andere sales-collega’s over cases, noem maar op. Ik haal het meest voldoening uit het maken van een goede match tussen young professionals en opdrachtgevers. Het is toch fantastisch als young professionals terugkoppelen dat dit precies is wat zij zoeken en weten welke kant zij hierna op willen? Zeker als de opdrachtgever zegt: Ik wil deze young professional nooit meer kwijt! Daar doe ik het voor.”

Wat vind je het leukste aan Breinstein?
“Het informele. Dat je bij iedereen aan kunt kloppen voor hulp. Je moet er wel zelf om vragen, maar je krijgt hier alle kansen om jezelf verder te ontwikkelen. Ik wil binnenkort het programma voor Informatiemanagement zelf ook doorlopen, om mijzelf meer te verdiepen in het vakgebied. Het is leuk dat je zelf ook die opleidingen kunt volgen en certificaten als Lean Green Belt kunt halen. De arbeidsvoorwaarden zijn ook prima. Dat je een vrije dag krijgt op je verjaardag vind ik een topidee.”

Welke kernwaarden van Breinstein passen het beste bij jou?
“Ik denk ondernemerschap en verbinding. Ik ben in mijn eentje verantwoordelijk voor mijn eigen regio en krijg de ruimte om dit zelf in te vullen. Die verantwoordelijkheid neem ik graag. En wat verbinding betreft: ik wil Breinstein graag in mijn regio op de kaart zetten door gebruik te maken van mijn netwerk. Verder vind ik de dagstart met mijn collega’s van sales heel prettig. Het is fijn om te horen waar iedereen mee bezig is en wat er speelt.”

Hoe zie jij de toekomst bij Breinstein?
“Ik zit als accountmanager Informatiemanagement goed op mijn plek. Ik ben nog lang niet uitgeleerd. Ze zijn bij Breinstein op zoek naar uitbreiding van het salesteam om naast Informatiemanagement ook het vakgebied Data Analytics op de kaart te zetten in het noorden van het land. Verder krijgt een andere accountmanager het vakgebied Cyber Security erbij. Het lijkt me heel leuk om straks samen op te trekken. Het scheelt echt als je in de sales volledig achter het product kan staan dat je verkoopt. Ik kan zeggen dat dat 100% het geval is. Het programma staat als een huis.”

;