Interview met Functioneel Beheerder Sascha Zeeman: ‘Informatiemanagement is een geweldig vakgebied en dat kan ik hier intern laten zien’

Sascha Zeeman (30) deed ooit zelf het traineeship Informatiemanagement bij Breinstein. Omdat de eerstvolgende klas al vol zat maar ze wel graag bij Breinstein het programma wilde volgen, ging ze eerst een aantal maanden aan de slag als recruiter. Tijdens het traineeship voerde ze opdrachten uit bij Breinstein zelf en na afloop ging ze aan de slag als functioneel beheerder, bij – je raadt het al – Breinstein. “Ik hou van het startup-cultuurtje dat hier heerst en je krijgt alle kansen om jezelf te ontwikkelen.”

Wat deed je voordat je bij Breinstein terecht kwam?
“Ik heb de bachelor Media en Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam gedaan, gevolgd door een premaster en de master Public Administration aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Daarna werkte ik voor Onboard, waar ik bij diverse opdrachtgevers aan de slag ging als interim recruiter. Vanwege mijn interesse in processen en systemen ben ik daar doorgegroeid naar de rol van procesmanager. Ik merkte dat ik nog wat onzeker was in die rol, omdat ik geen achtergrond had in procesmanagement of informatiemanagement. Omdat ik dat geen fijn gevoel vond ben ik op zoek gegaan naar een traineeship om mij verder te specialiseren op dit vlak. Ik ben op gesprek gegaan bij Breinstein en nog een andere partij en mocht bij allebei beginnen.”

Waarom heb je uiteindelijk gekozen voor Breinstein?
“Daar was de sfeer fijner. Ik had er een beter gevoel bij. Ik hou van dat informele start-up-cultuurtje. Helaas kon ik niet meteen instromen, omdat de eerstvolgende klas die zou starten al vol zat. Ondanks dat ik niet verder wilde in recruitment was ik blij met de tussenoplossing die Breinstein bood: ik kon de volgende klas instromen en mocht eerst 4 maanden aan de slag als recruiter voor het traineeship Informatiemanagement. Zodoende kon ik toch gaan werken en de organisatie beter leren kennen. Ik heb in die tijd verschillende kandidaten geworven die later mijn klasgenoot werden en ook voor de klas erna heb ik een aantal geschikte kandidaten gevonden.”

Wat vind je zo leuk aan het vakgebied?
“Ik krijg energie van proces- en informatiemanagement. Ik hou niet alleen van mensen, maar ook van systemen. Lekker alles automatiseren en processen versimpelen. Laat mij maar lekker klooien en mijn creativiteit gebruiken om oplossingen te bedenken. Ik hou van puzzelen, dus wat is er beter dan dat in je werk ook te kunnen doen? Het vakgebied is geweldig en het is niet voor niets dat we daarop detacheren. Ik ben intern het voorbeeld van wat je ermee kunt doen.”

Wat heb je gedaan in de tijd dat je young professional was?
“Als young professional werkte ik ook bij Breinstein als procesmanager. Ze wilden me graag houden en ik hoefde zelf ook niet zo nodig bij verschillende opdrachtgevers te zitten. Dat had ik bij mijn vorige werkgever namelijk al gedaan. Tijdens mijn traineeship heb ik onderzoek gedaan naar de interne processen, heb ik die processen gelijk getrokken voor alle regio’s en ze geautomatiseerd in het CRM-systeem. Daar was ik ook de functioneel beheerder van. Daarnaast heb ik me verdiept in Office 365 en een verlofaanvraag-app gemaakt.”

Daarna kon je bij Breinstein blijven als functioneel beheerder. Wat vind je zo leuk aan je huidige functie?
“Ik ben verantwoordelijk voor de inrichting en het beheer van AFAS; het systeem voor HRM, payroll, CRM, financiën en projecten. Ik hou mij bezig met procesoptimalisatie en adviseer het management over het gebruik van het systeem. Zo heb ik de HR-processen, het volledige salesproces inclusief de inlenersbeloning en de opleidingstrajecten voor Young Professionals gedigitaliseerd. Verder hou ik mij onder andere bezig met het beheer van het ATS-systeem, de autorisatie en het intranet in AFAS. Het is leuk en afwisselend werk.
Ik krijg veel vrijheid en kan mijn creativiteit erin kwijt. Hoe ingewikkelder het probleem, hoe leuker ik het vind. Het onmogelijke toch mogelijk maken, zeg maar. Momenteel hou ik mij vooral bezig met het inrichten van het digitaal dossier en autorisatie binnen AFAS. Daarnaast heb ik onlangs een tool geïmplementeerd die processen nog meer autoriseert. Bijvoorbeeld door reiskosten en thuiswerkvergoeding voor young professionals automatisch toe te voegen op basis van de geschreven uren in AFAS. Ik vind het heerlijk om dan zelf een oplossing te bedenken en weer iets nieuws te leren: in dit geval coderen.”

Wat is nou typisch Sascha?
“Ik ben hulpvaardig en heb een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Ik ben een harde werker, heb oog voor detail en ik ben kritisch op mijn werk. Ik ben heel direct, je kunt bij mij echt aan mijn gezicht aflezen hoe ik mij voel.”

Welke van de kernwaarden van Breinstein past het beste bij jou?
“Als ik er één moet kiezen is het groeimindset. Ik heb tijdens het traineeship enorm veel stappen gemaakt en ik heb mijn huidige baan zelf gecreëerd. Ik wilde graag het functioneel beheer doen voor AFAS en heb een opleiding gedaan om mij daarin verder te bekwamen. Hieruit blijkt ook wel een stukje ondernemerschap, dus ook die kernwaarde is mij op het lijf geschreven.”

Waar ben je het meest trots op?
“Mijn persoonlijke ontwikkeling. Ik heb mezelf hier echt beter leren kennen en met behulp van de field coach goed aan mezelf kunnen werken. Ik weet nu bijvoorbeeld veel beter wat energieslurpers en energiegevers zijn. Het leukste onderdeel van het traineeprogramma vond ik de soft skills: Lean, omgaan met weerstand, generatie Y en stress – ik heb er heel veel aan gehad.”

Hoe zie jij de toekomst?
“Ik zie mijzelf wel functioneel beheerder blijven, want dat past goed bij mij. Ik zou mijn kennis en expertise graag uitbreiden naar andere systemen en op termijn een senior rol willen vervullen.”

;