Een ogenblik geduld aub, op dit moment wordt uw cv geüpload,
dit kan tot 15 seconden duren.

Generatie Y: Generatie Yes

Generatie Y, geboren tussen 1980 en 1995, wordt ook wel grenzeloze generatie, digitale generatie, screenagers of generatie Einstein genoemd. Zij zijn de opvolgers van Generatie X en de voorgangers van generatie Z. Generatie Y is opgegroeid met internet via een inbelverbinding maar nu zijn ze 24 uur per dag online en bereikbaar. Hun eerste telefoon was de Nokia 3310, maar tegenwoordig kunnen ze niet meer zonder smartphone. Generatie Y is opgegroeid in een informatiesamenleving, gekenmerkt door snelle veranderingen. Niet alleen op technologisch gebied, maar ook op economisch, beroeps- en cultureel gebied. Deze generatie is gewend aan snelle veranderingen en past zich hierdoor gemakkelijk aan.

generatie-y-nokia-iphone

De flexibele generatie

‘Y’ers’ zijn flexibel. In tijden waarin werkgevers bijna geen vaste contracten meer uitgeven, werkt Generatie Y vaak op projectbasis. Mede dankzij hun flexibiliteit en de wens om te blijven leren en zich te blijven ontwikkelen, is dit voor deze generatie geen groot probleem. Hoewel een vast contract soms wel gewenst is bij ze, is hun flexibiliteit hiermee voor veel werkgevers een voordeel.

Omdat Y’ers altijd online en mobiel zijn, vinden zij flexwerken prima of zelfs prettig. Ze zijn gewend om onderweg te werken.

Generatie Y op de werkvloer

Generatie Y is opgegroeid met respect voor ouderen. Echter, zij gaan er niet altijd vanuit dat de mening of het idee van de oudere generatie beter is. Generatie Y werkt graag op gelijk niveau samen naar een oplossing en gebruikt hiervoor de meningen en ideeën van verschillende generaties.

Competenties van de Y-generatie:

  • Generatie Y is klantgerichtheid
    Klanttevredenheid staat bij Generatie Y hoog in het vaandel.
  • Ondernemerschap
    Kansen op de markt worden snel aangegrepen voor zowel nieuwe als bestaande producten.
  • Y’ers tonen initiatief
    Ze handelen liever uit zichzelf dan dat ze iets afwachten. Liever actief, dan passief.
  • Omgevingsbewustzijn
    Maatschappelijke, politieke en economische ontwikkelingen worden op de voet gevolgd en de kennis hierover wordt effectief benut.
  • Flexibiliteit
    Y’ers zijn flexibel en passen zich gemakkelijk aan.

Generatie Y’ers zijn zelfstandig, communicatief vaardig, analytisch, gedreven, ambitieus en optimistisch. Zichzelf blijven ontwikkelen is erg belangrijk voor ze. Bedrijven die hier ook waarde aan hechten en tijd en geld investeren in cursussen, workshops of opleidingen hebben een streepje voor bij Generatie Y.

Zingeving is voor Y’ers erg belangrijk. In plaats van doelgericht aan de slag te gaan, willen zij dat hun taak ‘ertoe doet’ en willen zij een bijdrage leveren aan de maatschappij. Salaris is voor hen minder belangrijk dan de (maatschappelijke) bijdrage van hun werk. De Y’ers zijn tevreden als hun baan meerwaarde heeft en een bijdrage toevoegt.

Kortom, generatie Y is de toekomst van de arbeidsmarkt! Niet generatie Y, maar generatie Yes!

  • Delen:
Bekijk de vacatures