Een ogenblik geduld aub, op dit moment wordt uw cv geüpload,
dit kan tot 15 seconden duren.

Storytelling

Herken je dit? Je hebt een uur lang geluisterd naar een presentatie. Het onderwerp is super interessant, maar toch kun je je aan het einde van de dag al niet meer herinneren wat er gezegd is. Dit is niet gek, veel presentaties bevatten namelijk geen elementen van een goed verhaal. Storytelling is voor bedrijven heel belangrijk. Je kunt nog zoveel goede dingen doen, maar als je verhaal niet overkomt heeft het geen impact.

Eeuwenlang worden al verhalen verteld. Sommige verhalen die jou als kind verteld zijn, kun jij je nu nog herinneren. Dit komt omdat het jou emotioneel geraakt heeft. Misschien was het heel grappig en weet je nog precies waarom dit zo was. Of het was een heel zielig verhaal, wat je zo diep heeft geraakt dat je het jaren later nog kan navertellen. Deze verhalen bevatten de juiste elementen.

Zoek de held van jouw verhaal

Een goed verhaal heeft een held nodig. De held is simpelweg dé persoon om herkenbaarheid te creëren. In een commercieel verhaal kan dit echter het bedrijf, de CEO of het product zijn. De wending is heel belangrijk voor de emotie en authenticiteit. Dit is hetgeen wat de mensen zich zullen herinneren. Hiervoor kan de customer journey gebruikt worden ter inspiratie. Verder moet het verhaal een resultaat hebben. Logisch, want in je eigen ervaringen kijk je altijd naar wat het je heeft opgeleverd. Het verhaal moet een duidelijke boodschap hebben. Zonder de boodschap of een doel heeft het verhaal geen body.

Om storytelling dus goed in te zetten binnen je bedrijf is het belangrijk om te weten wat de ‘why’ van het bedrijf is. Door het gebruik van de ‘Golden Circle’ kan een bedrijf er achter komen waarom zij zijn wie ze zijn. Dit kan een uitgangspunt zijn voor een authentiek verhaal.

Transmediaal storytelling

Transmediaverhalen zijn verhalen die verteld worden door meerdere kanalen tegelijkertijd en die uitdaging bieden tot participatie. Deze kanalen of mediavormen vullen elkaar aan, om met elkaar één verhaal op te bouwen. De verschillende kanalen hebben dezelfde basis, maar geven meer of andere informatie over het verhaal. Hierdoor krijgt de volger van het verhaal steeds meer vragen of interesse, waardoor het interessanter wordt om te blijven volgen.

Bedrijven die gebruik maken van verschillende (social) media kanalen kunnen dit goed inzetten. Het geeft de klanten aandrang om de verschillende kanalen te bezoeken om zo het volledige verhaal te achterhalen.

Een mooi voorbeeld hiervan is Harry Potter. Het origineel is een boekenreeks met één doorlopend verhaal. Ondertussen is het echter een brand geworden. De schrijfster maakt gebruik van het feit dat zij heel veel informatie heeft die niet iedereen kent. Er zijn bijvoorbeeld games uitgebracht waarin je een eigen karakter kunt aanmaken en in de wereld rondloopt en avonturen beleeft die niet uit het originele verhaal komen. Daarnaast is de site PotterMore een website waar af en toe wat extra informatie wordt vrijgegeven. Ook zijn er theatershows die weer een andere kant van het verhaal vertellen. Door naar al deze verhalen te luisteren kom je informatie te weten over de gehele magische wereld.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

  • Delen:
Bekijk de vacatures