Een ogenblik geduld aub, op dit moment wordt uw cv geüpload,
dit kan tot 15 seconden duren.

Durf jij te klikken?

Vanuit mijn opleiding Toegepaste Psychologie kijk ik, behalve naar de ICT, ook naar de impact van software op de mensen die er mee werken. Nieuwe software vraagt namelijk niet alleen het opdoen van kennis en dit simpelweg reproduceren, maar soms moet de manier van werken ook helemaal anders. Daarom wil ik in deze blog graag aandacht geven aan een stukje psychologie achter verandering!

Gewoontedieren

Het veranderen van je vertrouwde manier van doen kost vaak moeite, ook als het gaat om het gebruiken van nieuwe software op het werk. Dat komt omdat mensen echte gewoontedieren zijn en het onbekende misschien ook wel spannend is. Je weet nog niet hoe alles werkt en dan neemt de kans op het maken van fouten toe. En dat wil je natuurlijk niet, zeker niet als het gaat om werken met dat ene belangrijke bestand.

Vluchten, vechten of bevriezen

Wanneer mensen voor een onbekend probleem staan, gaat ons brein automatisch in de vlucht-, vecht- of bevries stand. Een heel oud mechanisme, dat toen we nog tussen de beren en sabeltandtijgers liepen, heel erg nuttig was! Wanneer je bijna oog in oog staat met een grote beer is het maar beter om je heel snel stil te houden, zodat hij je niet ziet! Maar in de moderne wereld is het vaak een stuk minder handig om te bevriezen. Zo kan het namelijk – in het geval van nieuwe software op het werk – gebeuren dat je er omheen gaat werken of moeilijk in actie komt. Dit is heel logisch want als dat ene belangrijke document nou beschadigd raakt, kan dat weleens een flink probleem zijn. Dat is voor jou vervelend, maar je wilt al helemaal niet dat jouw collega’s of studenten hierdoor in de problemen komen.

Uitstellen?

Zelf ken ik dit maar al te goed! Een paar maanden terug deed mijn printer het niet meer en ik had hier al vaker problemen mee gehad. Omdat ik ervan uit ging dat het een vreselijk gedoe zou zijn om hem weer aan de praat te krijgen, heb ik er een week of twee mee gewacht, tot ik natuurlijk iets belangrijks moest uitprinten en snel ook. Na een hoop geklik in printerinstellingen, zonder hoopgevend resultaat, viel mijn oog op de printer zelf. Toch daar maar even naar kijken.. En wat bleek…het draadje zat er niet in! Toen ik het draadje van de printer weer in de computer had geklikt, was het probleem opgelost.

Dit leert een aantal waardevolle lessen:

1. Als ik niet eerst twee weken had gewacht, had ik het rustig kunnen oplossen en was ik er met een hoop minder stress afgekomen.
2. Het probleem viel best mee! In mijn hoofd had ik al een nieuwe printer gekocht, maar ik hoefde alleen maar een draadje aan te sluiten.
3. Het lukte mijzelf om het op te lossen.
4. De aanhouder wint!
5. Kennis om de volgende keer zelf sneller problemen mee op te lossen.

Vooruit

Dit is een klein voorbeeld van iets dat eigenlijk keer op keer terugkomt in onderzoek. Proberen is soms spannend, maar vaak valt het uiteindelijk best mee en – nog belangrijker – je leert altijd iets. Daarnaast leert onderzoek ook dat, hoe vaker je ‘om iets heen werkt’, hoe hoger de drempel wordt om het wél aan te pakken. Dat zie je ook weer terug bij computers en alles wat daar mee te maken heeft, zoals ik zelf ook weer eens merkte. Gelukkig staat bij het Graafschap College de ICT-afdeling altijd klaar, als er iets echt misgaat. En de OneDrive heeft ook nog een hoop opties om verloren bestanden terug te halen. Daarom sluit ik deze blog graag af met een vraag:

De volgende keer dat de computer iets onverwachts doet, durf jij te klikken?

 

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

  • Delen:
Bekijk de vacatures