Een ogenblik geduld aub, op dit moment wordt uw cv geüpload,
dit kan tot 15 seconden duren.

Design thinking

Een onderdeel van mijn traineeship bij Breinstein is de opleiding bij Academy for Information & Management van Rik Maes. Hier leer je meer over ‘wicked problems‘ en hoe deze het beste aangepakt kunnen worden. Hieronder vertel ik meer over mijn eerste ervaring van het aanpakken van een wicked problem; het voelbaar maken van het vraagstuk door design thinking.

Wat is een wicked problem?

Een wicked problem is een taai vraagstuk dat moeilijk is op te lossen. De belangen bij zo een vraagstuk zijn groot en veel mensen hebben er (in)direct mee te maken. Daarnaast is het probleem moeilijk te definiëren en is de oplossing nooit ‘af’. Ieder vraagstuk is uniek en dat maakt het complex. Er zijn geen regels om het probleem op te lossen. Elk probleem is anders en zit anders in elkaar. Enkele voorbeelden van wicked problems zijn; immigranten, het klimaat, privacy en informatieveiligheid.

De oplossing: design thinking

In de opleiding leer je hoe je het beste zo’n wicked problem kunt aanpakken, want dat is zo gemakkelijk nog niet. Een wicked problem is nooit klaar. Toch moet je ervoor zorgen dat het probleem niet te groot wordt. Enkele vragen die hierbij kunnen helpen zijn: Wat is het probleem? Wie heeft het probleem? Waarom is het een probleem? Waar blijkt dat uit? Nadat je deze vragen heb uitgewerkt is het tijd voor de volgende stap. Design thinking is deze volgende stap en kent vier belangrijke fases. Het voelbaar, denkbaar, maakbaar en haalbaar maken van een probleem. Hierin ga je steeds een stapje verder om een vraagstuk aan te pakken.

Jouw perceptie vs. de werkelijkheid

Bij een wicked problem heb je te maken met alienation. Dit houdt in dat de realiteit en waarheid van elkaar vervreemden. Klopt jouw perceptie nog wel met de realiteit? Het lijkt vanzelfsprekend dat jouw perceptie overeenkomt met de realiteit, maar die grens vervaagd steeds meer. Denk bijvoorbeeld aan virtual reality.

Voordat je aan de slag gaat met een wicked problem is het dus van belang om te checken of de informatie die je hebt klopt. Betrokkenen interviewen is een manier om hierachter te komen. Het is hierbij van belang om te ontdekken wat de betrokkenen denken, voelen en meemaken. Dit kan je realiseren door te luisteren, informatie tastbaar te maken en door te observeren. Aan de hand van deze interviews heb jij informatie die klopt, wat je kunt vertrouwen en wat overeenkomt met de werkelijkheid.

Maak het voelbaar

Zoals eerder beschreven weet je vooraf niet wat het probleem is. Betrokkenen interviewen is een eerste stap om jouw realiteit en de werkelijkheid naar elkaar toe te brengen. Vervolgens moet je het aan de hand van deze informatie  voelbaar maken; put yourself in their shoes. Voel en ervaar hun situatie. Het is vervolgens aan jou om deze ervaringen weer over te brengen op anderen. Ook dit weer door het voelbaar te maken, anders kunnen anderen het vraagstuk of probleem nooit goed begrijpen. In de volgende alinea vertel ik hier meer over aan de hand van een voorbeeld.

You’ve been hacked

Voor de opleiding bij de Academy for Information & Management moest ik met een groepje ons wicked problem voelbaar maken. Ons vraagstuk gaat over informatieveiligheid. Hoe waarborg je dit en waar ligt de balans tussen informatieveiligheid en gebruikersgemak?

Informatieveiligheid is op dit moment een hot topic en iedereen heeft ermee te maken. Niet alleen bedrijven en organisaties, ook particulieren. Social media vonden wij (het werkgroepje) wel een goed voorbeeld om ons vraagstuk over ‘Informatieveiligheid’ voelbaar te maken. Iedereen wil Facebook, Instagram, etc. gebruiken. Gebruikersgemak moet er zijn en we posten random foto’s en video’s van onszelf op internet, maar hoe bewust zijn we daarvan? Voor ons vraagstuk hebben wij van de hele groep, inclusief docenten, hun Facebook, Instagram, Google en nog veel meer doorzocht. Hiervan hebben wij allemaal gegevens verzameld en in een film verwerkt.

Ciso

Vervolgens hebben wij het spel ‘Weerwolven’ met de groep gespeeld. Hierbij heb je een paar weerwolven, burgers en een jager. Dit spel hebben wij veranderd naar virussen, medewerkers en een Ciso. Het was de taak van de virussen om zich te verspreiden en de medewerkers te besmetten. De taak van de Ciso was het ontdekken van de virussen. Hierna gingen we met de groep in gesprek. Zijn jullie je bewust van wat er van jou op internet staat en hoe ga jij met je gegevens om? En, als je kijkt naar het spel… hoe moeilijk is het om een virus te stoppen? Is het alleen de taak van een Ciso om hiermee bezig te zijn of moet er meer gebeuren om informatieveiligheid te waarborgen?

Aan de hand van de film en het gesprek daarna hebben wij ons wicked problem voelbaar weten te maken. Het is een manier om een probleem op een andere wijze over te brengen. Wees zo creatief als maar kan. Hoe heftiger men het voelt, hoe beter je de boodschap over kan brengen.

Lisanne Retel, trainee Informatiemanagement bij Breinstein

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

  • Delen:
Bekijk de vacatures